Allsvenska tabellen 2019

Allsvenska tabellen 2019
0

Nu tänker jag ge mig på något som dem flesta experter misslyckas med, så wish me some luck! Hur som haver, här kommer min ranking och förutseende om hur Allsvenskan 2019 slutar.

1. IFK NORRKÖPING – Mitt hjärtas lag, helt klart. Att garantera att jag är 100% objektiv vore att ljuga. Men tro mig, jag har gjort så gott jag kan. Peking har sedan starten av 2015 gått från klarhet till klarhet. Man spelar en snabb fotboll med få touch. Laget har en väldigt ung snittålder. Med Lauritsen in så ser defensiven stabilare ut, mycket stabilare. Alexander Fransson och Simon Thern, det innermittfältet är så vasst att japanska fiskknivar verkar tämligen oslipade. Dessutom har Jordan Larsson börjat ösa in mål. Curva Nordahl kommer bli episk, det kommer eka om G U L D och fornstora dagar.

2. MALMÖ FF – På förhand de allra flestas guldfavoriter. Jag tror att det kommer bli riktigt jämt där uppe i toppen. Dock känner jag att MFF åter får det tufft att nå hela vägen. Absolut, de har i princip fått behålla hela truppen och bland annat fått tillbaka Erdal Rakip. Men, hur kommer alla dessa stjärnor reagera på konkurrenssituationen? Jag tror att det kan komma att påverka till det negativa. Bortser vi från Malmös defensiv så har de på pappret det klart starkaste laget. Men matcher avgörs ju inte på pappret… Om nu inte SVFF vill lägga sig i…

3. DJURGÅRDENS IF - Rent spontant, jätteintressant lag! Astrit Ajdarevic är på något vis underskattad hos svenska folket. Jag förstår inte varför. Jag har sett han live flertalet gånger och han gör många saker väldigt bra. Nu är han dessutom en betydligt mer mogen individ vilket hjälper honom i matchsituationer. Nog om Astrit, DIF har ett ruskigt bra mittfält, speciellt i innerpositionerna. Framåt så vet man ju at Buya Turray kommer att göra sina mål. Men den jag tror kan explodera i år är ”Chili”. Edward Chilufya är en offensiv poängspelare som mycket väl kan bli Bosses nästa stora försäljning. Thomas Lagerlöf känns som en riktigt duktig fotbollstänkare. Det man förstått sedan Siruis-tiden är att Kim och Thomas har en fallenhet att få spelarna att förstå deras spelidé. Där är mycket redan vunnet.

4. AIK – Gnaget kommer säkerligen vara med i racet. Dock så tror jag att tappet av Kristoffer Olsson kommer bli väldigt kännbart. Norling håller fast vid sitt spelsätt, risken för ännu fler kryssmatcher är överhängande. Personligen gillar jag lånet av Anton Saletros, tror han kommer vara jättenyttig, men någon Kristoffer Olsson är det inte. Att räkna bort Gnaget helt vore löjligt, det här är dock vad jag tror.

5. Östersunds FK - Okej, här skiljer sig säkerligen mitt tips mot alla andras. Min teori blir helt enkelt att de vänder allt det negativa som sker runt Kindberg och klubben till att göra gruppen än mer stark. Med en spelare som Hosam Aiesh kan motståndarna aldrig slappna av. Vi-mot-dem kan i vissa fall ge en enorm utväxling. Hör man kommentarerna från spelarna angående Kindberg verkar han fortfarand stå högt i kurs hos spelartruppen. Vilket man kan tycka en hel del om…

6. BK Häcken – Wow, som alltid på försäsongen, typ. Offensivt ser det minst sagt bra ut. Paulinho, Celik, Mohammed och så vidare… Min bestämda åsikt är att de inte kommer att få ihop det defensivt under långa loppet. Håller Rasmus Lindgrens kropp över 30 matcher? Hur ofta kommer Falsetas vara avstängd? Håller verkligen Johan Hammar för ett topplag i Allsvenska. Frågetecknen finns. Ser vi enbart till cup och försäsong så är de favoriter, men jag ser till seriesäsongen.

7. Hammarby IF – Många har Hammarby högre. Vilket de mycket väl kan hamna när vi summerar säsongen. Jag finner dock inte värvningen av Kacaniklic allt för porrig faktiskt. Tappet av Hamad (vårsäsongen) och Paulsen svider så klart en hel del.

8. GIF Sundsvall – Har inte tappat jättemycket utan re-signat Hellenius, dessutom är Batanero kvar. Kort och gott ett gediget lag som kommer vara stabila i mittenregionen. Ett inarbetat spelsystem där spelarna känner sig trygga ska man aldrig förringa.*

9. IF Elfsborg – Jag blir inte riktigt klok på Jimmy Thelin. Att han besitter stora fotbollskunskaper är det ingen diskussion om. Men är han för taktiskt lagd, att det går till överdrift? Jag börjar nästan tro det. Fortfarande en intressant trupp. Chibiki och Levi för att nämna två nya namn. Men jag tror inte att det kommer flyga. De får helt enkelt prägla staden Borås, ofta regn,men när solen skiner, då skiner den rejält!

10. Helsingborgs IF - Granen, Farnerud, och Wanderson. Rutin finns det gott om. Ävenspets, speciellt om Alexander Farnerud håller. Dock finner jag Bjarnason intressant, riktigt intressant. Jag tror att han kommer kunna producera en hel del mål. Det blir en stabil återkomst för ”sundets pärla”.

11. Kalmar FF – Rasmus hit och Rasmus dit. Ja så bra är han. Nu har faktiskt spelat mer på försäsongen än vad han gjort dem senaste åren. Vilket är ett bra vårtecken för Kalmar och Magnus Phersson. Känns nästan alltid intressanta på förhand. Vi får se hur det går, men vill nästan skriva att smålandslaget kommer ett par placeringar högre än vad jag tippat…

12. Örebro SK – Innan Svenska Cupen hade jag nog tippat närkingarna något högre i tabellen. Men spelet har inte imponerat. Inte alls… Däremot så har Axel Kjäll en intressant trupp som bör kunna leverera utan att man sätter en kris-stämpel på årets ÖSK.

13. IFK Göteborg – År två med Poya vid rodret. Den unga truppen är ett år äldre. Ledaren Sebastian Erixon är tillbaka på kamratgården. Jag tror helt enkelt att de kommer vara stabilare nu 2019. Dessutom finns det inte en chans i helvetet att Göteborg kommer vara passiva om det krisar. Med nya tv-pengarna 2020 så kommer man värva i sommar, hur vet jag inte? Men tro mig, de kommer att lösa det, på ett eller annat sätt.

14. AFC – Tycka vad man vill om föreningstänket hos Ryssholm. Ser man till cupenså ser det väldigt intressant ut för AFC. Men vi ska inte glömma att säsongen är lång och den stora bredden finns inte. Jag tror som sagt att de kommer att klara sig kvar. Gör man det är det givetvis en jackpot-säsong för AFC.

15. IK Sirius – Legenden Henrik Rydström vid frontlinjen. Han kommer att vilja bedriva en trallvänlig fotboll. Tyvärr så räcker inte spelarmaterialet till och Sirius kommer att kriga Superettan 2020. Hur motiverad är Bush-Thor`? Har man lagt skorna på hyllan en gång så är frågan om man verkligen brinner? Mycket möjligt att jag får äta upp det här tipset.

16. Falkenberg** – Djurgårdsbekantingen Hampus Nilsson i mål. Den gamla (med betoning på gamla) klasspelaren John Chibuike tillbaka i Allsvenskan. Nej tyvärr räcker inte det för ”laget från havet”. Det blir respass utan att blinka.

2 Likes