Allsvenskan är numera invigd

allsvenskan
Allsvenskan är numera invigd
0

Nu är vi igång. Som väntat var det mer eller mindre dömt att misslyckas att förutspå omgång 1 i Allsvenskan. Men hur roligt är det inte att spekulera kring matcherna? Det är fantastiskt kul. Alla väntade toppfavoriter tappar alltså poäng i premiären. Man kan ju bara älska Allsvenskan!

Guldtippade IFK Norrköping går kraftigt på pumpen borta mot Helsingborg. Ett HIF med massor av rutin och framförallt en väldigt vass Rasmus Jönsson. Peking och i synnerhet Jens har lite att fundera på inför AIK hemma. Jag tror att vi kommer få se ett helt annat Snoka som tar emot regerande svenska mästarna från Solna. En reflektion från matchcoachningen - Hur kan inte Jens byta in en stekhet Almqvist vid underläge 2-1? I min värld mycket märkligt.

Man får nog säga att Sirius står för omgångens skräll . Henrik Rydström kommer hem och snor med sig tre pinnar tillbaka till Uppsala. Ser man till första halvlek så trodde nog många att Kalmar skulle vända matchen. Hur som helst, starkt av Sirius att plocka med sig alla tre poäng.

Falkenberg vs Örebro är ingen rolig historia att skriva hem om. Det blåste monumentalt mycket och något skönlir var det inte tal om. Laget från havet vinner en tråkig fotbollsmatch med 1-0. Jag tror att vi kommer att få se ett helt annat ÖSK möta Djurgården, alltså spelmässigt.

AFC fortsätter att rida på cupframgången. Fotbollsmässigt har de inget att be om ursäkt för. Man vinner på ett imponerande sett. Jag tycker dock inte att Göteborgssupportrarna ska misströsta allt för mycket. Det fanns delar i spelet som såg lovande ut för fortsättningen. Man behöver dock ta tillvara på sina lägen som man faktiskt skapar.

AIK spelar 0-0 hemma mot omtalade Östersund. Norling viktade spelidén något offensivare, än dock utan att rucka på defensiven. Jag tycker faktiskt AIK gör en bra match. Saku med sin speed och teknik är stundtals briljant. Karol Metz ser väldigt stabil ut. Det säger i sin tur en hel del om ÖFK’s prestation. Östersund gör framförallt en mycket bra defensiv insats. De är absolut inte oädla framåt och laget verkar ha blivit en stark grupp efter alla skandaler kring föreningen Östersund.

DIF tappar en stabil 2-0 ledning till 2-2 hemma mot giffarna Sundsvall. Både Astrit och Berg på bänken. Sparkapital finns med andra ord. Djurgårdarna är garanterat missnöjda medans Sundsvall har relativt enkla 40 mil hem med bussen. Både Turay och Helenius gör mål, vilket lär bli en återkommande företeelse under 2019.

Hammarby gör en riktigt fin första halvlek borta mot Ellos. Det såg riktigt bra ut på alla håll. Botanic fick starta på bänken men gjorde ett piggt inhopp. Andra halvlek är det stor Elfsborg prägel på. Den fotbollen man presterar sista 45 ger hopp för framtida matcher.

Malmö FF mötte Häcken i ett på förhand sett toppmöte. Malmö tar tag i matchen med ett massivt stöd från ståplats. Häcken är absolut inte ofarliga. Paulinho skapar sig ett friläge lite från sidan som tvingar Dahlin till en benparad. Skånegänget tar ledning och det ser ganska stabilt ut med Häcken lyckas med att kvittera och övriga förväntade topplag drar en lättnadens suck.

Sist men långt ifrån minst. Vilken helvetiskt häftig stämning lagens supportrar på ståplats skapar. Minns tillbaka till 90-talet. Nyp er i armen… N J U T !

0 Likes