Allsvenskan i ett nötskal

allsvenskan
Allsvenskan i ett nötskal
0

Våren smyger sig på och Allsvenskan likaså. Det är lustigt det här med längtan. Först går man och längtar i nästan ett halvår på att det ska dra igång. Man går in i något slags vakuum. Nu när det bara är en vecka mellan matcherna känns det precis lika jobbigt, dock hinner man inte infinna sig i vakuumkänslan. Omgång två av Allsvenskan kommer att bidra till krisrubriker. Helt otroligt att det kommer att vara så, härliga Allsvenskan i ett nötskal. Eftersom alla förväntade topplag tappade poäng så kommer det troligen börja muttras rejält hos någon av storklubbarna. Otroligt häftigt att föreningarna numera satsar rejält att det kan leda till stress efter ynka två matcher.

Malmö FF`s biljetter priser är ett hot mot våra läktare och i sin tur Allsvenskan. Hoppas verkligen att inga andra föreningar tar efter. MFF bör nog snarast titta till sin biljettstruktur, annars är risken att långsidorna gapar tomma…

Som jag varit inne på i en tidigare text. Göteborg kommer aldrig sätta sig i sitsen där man riskerar att åka ur. Lasse Vibe är givetvis ren och skär klass när vi pratar Allsvenskan. Men utan externa pengar hade värvningen inte varit möjlig. Vilket jag också nämnt innan som sagt, ingen raketforskning, ett plus ett är en ganska enkel ekvation. Vibe kommer inte vinna någon skytteliga, han kommer däremot höja kvalitén på sina medspelare. Vilket kommer visa sig redan från omgång två, det är jag ganska övertygad om.

Kolbeinn Sigtorsson till Gnaget. Mycket intressant. Visst, han har dragits med en del skador och fått lite speltid senaste åren. Det är en gedigen kraftfull forward som kommer leverera i Allsvenskan om han får vara någorlunda hel. Minns ni att han gjorde mål mot England i EM? Vad är status på Henok? Det är nog en fråga många Gnagare funderar oroat på.

Nästan alla lag hade en ruskigt fin halvlek i premiären. Det blir intressant att följa upp vilka som kommer ha jämnheten nu i omgång två. Kalmar FF har i mina ögon en del att bevisa, jag räknar verkligen inte ut dem. Jag tror som sagt att de kommer att te sig som ett stabilt Allsvenskt-lag när vi summerar serien i november.

Peking måste steppa upp rejält mot Svenska Mästarna AIK.

Malmö FF MÅSTE vinna, annars kommer det snackas i skåneland.

Startar Astrit för DIF?

Kan IF Elfsborg hitta stabiliteten? Många fina sekvenser att ta med från andra halvlek…

Bajen, så svåranalyserade. Topplag eller mellanmjölk? Det kommer snart att visa sig.

GIF Sundsvall gör en mycket bra andra halvlek mot DIF. Omar Eddahri gör ett vackert mål direkt. Helenius nätar och Batanero visar åter klass. Spännande lag att följa.

ÖSK kan inte göra många saker sämre än vad de gjorde mot Falkenberg. Rycker de upp sig nu? Vi får helt enkelt se…

Helsingborg har inte mycket att noja över, än så länge.

Det finns många fler funderingar men det här får räcka för idag.

1 Like