Australian Open 2019 by mikoleg

tennis
Australian Open 2019 by mikoleg
0

Hej!
Det är dags att skriva lite om sina funderingar till AO. Dag nummer 5 drar igång om ca 2 timmar och jag har några tips som jag tänkte presentera och kort beskriva.

#1 Tiafoe - Seppi 2 @1,8
Tiafoe lyckades bra två första matcher men jag tror inte att han kan upprepa det igen, då hans form är mycket ostabil jämfört med Seppis. Tiafoe klarade aldrig att komma upp till 3e rundan i AO, medan Seppi har gått två år i rad till 1/8 final. Oddset sänks…

#2 Bautista - Khachanov 1 +1,5 set @1,83
Oförståelig höga odds på Bautista. 50/50 enligt mig utan nån handikapp. Spanjoren startade säsongen med en turnering vinst i Doha, där han bland annat besegrade Berdych, Wawrinka och Djokovic. Höga odds kan bero på nedlagt tid på två första matcher (5 set mot Murray och Millman) men jag är lugnt om hans fysisk kondition. Khachanov som är självklart Next Generation spelare måste vänta lite till innan det blir hans tid på riktigt. De som är mer modiga kan även spela på Bautista utan handikapp till högre odds eller som jag nöja sig med 2 vinnande set av Bautista.

…andra intressanta spel: Wozniacki, Cilic -1,5 set

Lämna gärna feedback! :wink:

SNyggt, jobba Seppi och ryssen nu då på morgonen.

Det var inte så jag har förväntat mig. Trots att Bautista vann 3:0 och bekräftade mitt tankesätt, så är jag däremot besviken på Seppi som förlorade 2:3 när han ledde 2:1…och Wozniacki som var nära vinsten. Men, men man får inte klaga för mycket…nya tag imorgon med följande spel:

#3 Fognini - Carreno-Busta 2 @2,14
Nattens bästa spel enligt mig. H2H 5-0 till Carreno-Busta. Fognini som ni säkert vet spelar bra men bara när han vill det. Jag har svårt att lita på honom längre, Carreno-Busta däremot är mycket mer stabil och lugnare i matchens avgörande moment.

#4 Mertens - Keys 1 @2,2
En annan “överraskning” som har goda möjligheter att lyckas i natt. Mertens som är rankad 14 i världen började säsongen väldigt bra. Förra året gick dessutom Mertens till semifinal av AO, där hon förlorade mot Wozniacki. Keys har inte spelat en enda match innan AO och hennes prestation är okänt fortfarande (vunna matcher med Aiava i 1a runda och med Potapova i 2a runda kan inte verifiera hennes befintliga prestationen).

Vad tycker ni? :slight_smile:

Carreno-Busta skött sitt jobb och vann 3:0, Mertens däremot förlorade 0:2.

#5 Halep - Williams 2 @2,85
Vi testar att lägga en slant på Williams. Matchen börjar alldeles strax.

#6 Pouille - Popyrin 2 +1,5 set @1,86
Pouille är för stor favorit här enligt mig. Vi bettar på publikens favorit, Popyrin har allt som krävs för att vinna minst 2 set mot Pouille.

Tyvärr, Williams börjar bli för gammal för att kunna besegra de som är i toppen av rankingen. Men Popyrin kämpade väldigt bra och lyckades vinna 2 set trots att han vara nära förlust 0:3 (Pouille hade en match point i 3e setet). Det är dags att sätta 2 spel i samma inlägg :wink:

#7 Kvitova - Anisimova 2 @2,35
Kvitova spelade 10 matcher i 18 dagar, väldig intensiv början på säsongen. AO är inte hennes favorit turnering, hon åkte ut tidig i turneringen under sina 5 sista uppträdanden. Anisimova däremot kan vara rankad nummer 1 i damernas tennis väldig fort. Hon är i toppform och måste få ut så mycket som det går av det. Matchen känns som 50/50 och oddset är ju värd att betta på.

#8 Cilic - Bautista 2 @2,15
Cilic var nära att åka ut i matchen mot Verdasco. Matchen var 4:22 lång och kan ha betydelse i nattens uppträdanden. I H2H står 4-1 till Cilic men det som är intressant är det enda vinsten till Bautista var just i AO för 3 år sedan, där Bautista vann 3:0. Som jag sagt för 2 dagar sedan, Bautista har mycket bra kondition och rör sig snabbare jämfört med Cilic. Oddset bör vara tvärtom enligt mig, men det är ju bara bra för oss. Starkt rekommenderas!

Återigen 1 rätt och 1 fel. Kvitova spelade som en maskin och gav inga chanser till Anisimova. Men Bautista räddade dagen efter en fin match och vinsten 3:2 :slight_smile:

På grund av kvällens poker grind kommer jag inte motivera mina val.

#9 Zverev - Raonic 1 @1,8

#10 Muguruza - Pliskova 2 @1,77

…och en eventuell dubbel skräll Harrison/Querrey - Sock/Withrow 1 @2,23

Dagen började ganska dåligt, då Zverev förlorade 0:3 men efter Pliskovas och dubbels vinst blev det mycket bättre :slight_smile:

En liten summering efter 10 avgjorda spel under AO2019:
5R och 5F, 50%
Damernas: 1 av 4, 25%
Herrarnas: 4 av 6, 66%

Vi kör vidare helt enkelt! De som vill vara med och rygga är mer än välkomna :smiley:

#11 Bautista - Tsitsipas 1 @2,0
Jag håller tummarna för Bautista 3e gången i turneringen. Jag är ganska säkert på att han kommer vinna igen. Tsitsipas vann mot Federer i sista rundan men nästa match brukar alltid vara svårare efter en sån stor succé. Tsitsipas är inte van att komma så långt i stora turneringar. Bautista är mer erfaren och kommer att utnyttja det.

#12 Pavlyuchenkova - Collins 2 @2,01
Om Collins kommer att spela minst i 70% som hon spelade för två dagar sedan mot Kerber, så är jag rätt säkert att hon tar seger i matchen mot Pavlyuchenkova.

…och ett spela på sidan om Krejcikova/Ram - Swiatek/Kubot 2 @2,23 (Mixed dubbel)

Bautista förlorade den här gången, Collins däremot vann 2:1 och gick till semifinalen.

#13 Osaka - Switolina 2 @2,39
Det känns att folk underskattar Switolina och tycker att Osaka vinner matchen enkelt. Det tycker inte jag…funderade länge om jag ska köra +1,5 set på Switolina men bestämde mig att köra en raka tvåa, då oddset är väldigt bra och Switolina har goda förutsättningar att vinna i natt. Sista två matcher som damerna körde mot varandra slutade med Svitolinas vinst 2:0 och matcherna var spelade precis som den här på hard court.

#14 Herbert/Mahut - Bryan/Bryan 1 @1,95
Tvillingar är inte längre så farliga som de var för några säsonger sedan. De är 41 år var och deras rika karriären tar slut. H2H 5:0 till Herbert och Mahut, utav tre matcher som spelades på hard court vann fransk dubbel.

#15 Raonic - Pouille 1 -2,5 set @2,14
Raonic är återigen i sin bästa form, sättet hur han spelar tennis är både underhållande och effektivt. Pouille noterade riktig fina resultat i årets AO men det kan inte hålla längre. H2H 3:0 till Raonic, där Pouille inte lyckades vinna ett enda set.

Det blir en spännande natt/morgon, hoppas att mina tankar ska gå hand i hand med verkligheten :smiley:

Det var inte en bra dag. 2 förluster och vinst på Herbert/Mahut. Utbudet börjar bli mindre och mindre men jag gjorde två val som jag vill dela mig med er.

#16 Dubbel kombination:
Herbert/Mahut - Querrey/Harrison 1 @1,57
Pliskova - Osaka 1 +1,5 set @1,48

Totalt odds: 2,32

De som vill göra singel kan ta större risk och köra en raka 1 på Pliskova, dock tar jag säkrare spel då Pliskova spelade en lång och svår match mot Williams.

Yes! Äntligen fullträff :+1:

#17 Stosur/Zhang - Babos/Mladenovic 1 @2,75
Skräll i finalen? Varför inte? :smiley: Babos/Mladenovic presenterar en bra tennis och är tuffa opponenter men Stosur/Zhang spelar lika bra och det kan vara deras final. Publiken bokstavligen bidrar med sin support varje match. På så sätt dubbeln Stosur/Zhang hittar extra styrka och kör ännu bättre. Oavsett vem vinner så tycker jag att oddset är för högt och man måste ju försöka sätta in det :muscle:

BINGO! Stosur/Zhang vann 2:0 i finalen :slight_smile: :+1:

#18 Osaka - Kvitova 2 @1,82
Då är det dags för damfinal i AO 2019. Både Osaka och Kvitova förtjänar sin plats i final, då de bevisade det under turneringsgång. Jag väljer att spela på Kvitova eftersom hennes spel övertygar mig mer jämfört med Osaka. Petra Kvitova spela stabilt hela vägen till finalen medan Osaka hade en viss nedförsbacke då och då. Om vi jämför sammanlagt tid för varje match på väg till finalen så ser vi att Osaka spenderade totalt 2 timmar länge än Kvitova. Det kanske inte kommer ha nån stor betydelse men om de ska spela tredje setet så kan konditionen vara en viktig faktor.

#19 Krejcikova/Ram - Sharma/Smith 2 @2,65
Final i mixade dubblar. Ärligt talat så har jag inte bra koll just på mixed par. Men återigen känner jag att det kan inte vara så dumt att gå på hemma spelare med tanke på publikens support och högt odds. Sharma/Smith vann alla matcher 2:0 och besegrade några namn som verkligen betyder någonting i dubblar. Rekommenderar men spela till lagom insats.

Inte den här gången…trots att båda spel var ganska nära så gick de inte in :confused:

Djokovic - Nadal 2 @2,18
Ingen lång motivering pga förkylning. Finalen som alla har förväntat sig och längtat efter. En match där både Djokovic och Nadal har lika chanser, där dagens prestation kan vara avgörande. Det är meningslöst att köra en hög insats, snarare att lägga en slant och njuta av matchen från början till slut. Vamos!

Asså WOW…Djoko var åtminstone två klasser bättre än Rafa igår, respekt!

Summering av mina spel, AO 2019 i siffror:

10R och 11F, 47,6%
Damerna: 3 av 8, 37,5%
Herrarna: 4 av 9, 44,4%
Dubblar: 3 av 4, 75%

Australian Open är över. Det var kul att dela med sig och posta sina tips och funderingar. Gällande procentuella statistik så kunde det gå bättre förstås men det kommer…säsongen har ju bara börjat :wink: Jag ska inte spamma här med flera spel, då intresse är relativ låg. Däremot avvaktar jag nästkommande turneringar, bettar på egen hand och återkommer vid nästa Grand Slam turnering- French Open! :tennis: