Den konstiga serien som är så fin <3

Den konstiga serien som är så fin <3
0

Allsvenskan våran märkliga serie fortsätter att förvåna oss. IK Sirius det formstarka laget från Uppsala åker på däng hemma mot uträknade Dalkurd. Det känns på något sätt synonymt för Allsvenskan. Även om toppskiktet är någorlunda stabiliserat. Ännu en spännande omgång är inledd. Vill även passa på att tipsa om två bra Allsvenska poddar – Studio Allsvenskan och 3-5-2. Intressanta gäster, bra diskussioner och högt i tak. Håller långt ifrån alltid med panelerna såklart, men dessa är riktigt bra!

Ska bli riktigt intressant hur Häcken reagerar efter deras senaste kross. Hur tar man sig an ett ruskigt starkt Sundsvall på bortaplan på Norrporten. Det matchen hoppas jag verkligen hinna med att se. Linus Hallenius är i sitt livsform? Eller är han bara otroligt välmående och kan lira utan press, troligen. Som sagt, superintressant att se hur matchbilden artar sig. Jag tror Sundsvall kommer äga mycket boll. Men Häcken lever farligt om de backar hem för mycket.

Skåne-derby. Malmö tar emot ett för tillfället riktigt dåligt Trelleborg. Men som sagt, den här serien beter sig ju som den gör. Skulle inte förvåna mig om Trelleborg vinner. Just för att Allsvenskan är Allsvenskan. Dock ska ju MFF ses som enorma favoriter till denna match. De ska gå ut, dominera, spela fysiskt och köra över dem. Lättare sagt än gjort, men sett till lagen så är det inget snack om det. Malmö FF är storfavoriter.

Ska IFK Norrköping haka i en sista gång i guldstriden? Kommer Elfsborg att på riktigt vara med i bottenstriden? Många frågor kommer vi få svar på efter matchen. Elfsborg har haft det väldigt enkelt för sig på Borås Arena mot just Peking. IFK Norrköping har fått ett bud på Arnor Sigurdsson. Budet låg på dryga 30 miljoner. Personligen anser jag att det är alldeles för lågt för denna talangfulla spelare med internationella spetsegenskaper. Jens Gustavsson och Hunt borde försöka förlänga kontraktet något år till. Ge han en riktigt hög lön för att förhoppningsvis sälja dyrt i sommar.

Djurgården tar emot Kalmar på Tele2. Här tror jag faktiskt på DIF. Det känns som att spelarna inte har lust att skämmas två matcher i rad. Närkamper kommer att vinnas, löpningar kommer att tas med glädje. DIF har inte råd med en plattmatch till. Men, KFF är inget dåligt fotbollslag, det har vi lärt oss efter att halva serien är spelad. Det slår mig nu när jag skriver att det i princip inte finns några ointressanta matcher. Vi får se om Kalmar kommer orka att stå emot Djurgårdens presspel, jag tvivlar på det.

AIK gästar Grimsta med vad jag tar för givet ett starkt bortafölje och hemmaplans feeling. Hur BP ska lyckas sno poäng av maskinen AIK kan jag inte se. De vinner sina matcher på så många sätt. Det AIK är outstanding på i serien är att låsa ledningar. Man får Italien vibbar från 90-talet. Otroligt skickliga taktiskt. För spänningen och mig personligen så ber jag till fotbollsgudarna att BP gör en topprestation och kniper tre pinnar. Jag vill såklart ha med Peking i guldstriden. Men det är bara att inse, BP är nog chanslösa i denna drabbning…

Hammarby möter ett otroligt formsvagt Örebro. Hammarby imponerade förvisso inte senast mot Peking borta. Men man ska veta att IFK Norrköping på hemmaplan kanske är Sveriges bästa fotbollslag. Örebro, ja vad fan har hänt efter uppehållet. Jag har skrivit ganska positivt om dem men nu ser det allt annat en ljust ut. Kräftgången fortsätter nog för Bajen kommer nog även dem vinna denna match. Har ni tänkt på en sak, Neto Borges i Hammarby blir bara bättre och bättre. Där tror jag faktiskt att Hammarby har storförsäljning på gång, kanske redan till nästa sommar. Han ser riktigt intressant ut.

Tålamodet börjar såklart ta slut hos dem som älskar IFK Göteborg. Det har man givetvis förståelse för. Nu får vi se hur laget reagerar på lite nya spelare in. Robin Söder kommer givetvis bli jätteviktig. Nu möter man dock ett av seriens formstarkaste lag i Östersund. Förvisso utan Saman Ghoddos som är såld. Men som vi nu har lärt oss, oavsett vad ÖFK säljer så spelar dem nästintill precis lika bra fotboll. Fan alltså, den här omgången är så jävla intressant så man får se alla repriser, vill inte missa en match! Återigen vill jag lyfta alla supportrar till alla lag, nästan i alla fall… Utan ER så skulle inte Allsvenskan vara den Allsvenska som vi nu har! Vifta med er flaggor, skit i gnällkukarna, det finns sittplats! Sjung, bränn bengaler, låt läktarna leva sitt vackra underbara liv och inrama våra matcher. Ni, Julgranar, Ultras, Casuals och alla andra, ni gör ALLSVENSKAN!

1 Like