Europa-kvalen

Europa-kvalen
0

Europa-kvalspelet har blandat och gett lite för våra svenska lag. Malmö FF som precis i dagarna gjort klart med en klassforward, för det är han väl fortfarande Guillerma Molins? Har svårt att tro något annat.

Pågarna från våra södra delar av landet klarade av att ta en stark bortaseger med 1-0 mot FC Cluj. Man får lov att säga att det ser minst sagt ljust ut inför kommande hemmamatch. Jag såg delar av matchen och jag tror att MFF med hjälp av sin publik städar av matchen relativt enkelt. De ser starka ut nu dem himmelsblå. Ska bli spännande att se hur långt upp i tabellen de kan klättra i Allsvenskan. Personligen hoppas jag ju dock att de får grus i maskineriet redan i helgen.

BK Häcken springer ju minst sagt ojämnt i Allsvenskan. Nu i kvalet till Europa League så åkte man på en riktig lavett emot RB Leipzig. 4-0 i baken och noll chans att gå vidare. Tuff lottning givetvis, Alms bekymmer ligger nog snarare i hur man ska hitta en jämnhet med topplagen i Allsvenskan . EN intressant trupp besitter man, men det sista saknas just nu.

Djurgården ställdes mot Dynamo Kievs farmarlag som också spelar i Ukrainska högstaligan. Mariupol tog ledningen i första halvlek. DIF gjorde stora delar av matchen riktigt bra. Den ack så viktiga kvitteringen kom i 90+4 av Badji som nu nätat sent i två matcher i rad. Den är viktig att med sig på bortaplan som dock spelas på neutralplan. Djurgården bör ha stora chanser att ta sig vidare till nästa omgång.

Sveriges bästa lag just nu tillsammans med IFK Norrköping, AIK ställdes mot danska Nordsjälland. Gnagarna hade ett fint bortafölje med sig till Köpenhamn. Trots det starka stödet på läktarna så lyckades man inte å med sig ett viktigt bortamål hem till Stockholm. Däremot är Gnaget fruktansvärt starka hemma och matchen känns helt öppen. Även här tror jag att Gnaget lyckas ta sig vidare. Däremot måste deras starka defensiv fungera, ett borta mål från Nordsjälland och uppförsbacken blir riktigt tung att bemästra i den svenska sommarvärmen…