Europamörker, men varför?!

Europamörker, men varför?!
0

Svenska föreningar har en hel del att arbeta med. Det är synd och otroligt tråkigt att vi inte kan ha två lag i EL-gruppspelet år efter år, ett borde i alla fall inte vara för mycket begärt. Jo jag vet, pengar styr en hel jävla del i den moderna fotbollen som vi många gånger föraktar.

Nu är det väldigt enkelt efter en dag som denna att peka på Nordsjällands unga lag med en snittålder på runt 20 år. Ett Nordsjälland som fullt rättvist tar sig vidare mot ett av Sveriges absolut bästa lag. Utan att ha någon statistik tillhands så känns det som att vi inte får fram unga spelare som övriga Europa. Säger inte med bestämdhet att så är fallet, känslan säger däremot det. Jag har dessvärre inget konkret exempel på hur man bör bedriva fotbollsutbildningen i diverse föreningar.

Flera saker görs säkerligen rätt och ibland får vi fram stora talanger som debuterar tidigt och faktiskt lyckas i sin karriär. P E N G A R styr såklart oerhört mycket, men är inte hela sanningen. Pengar är på väg in i Svensk-fotboll (nya tv-avtalet) men pengarna ökar ju i övriga fotbollsvärlden också. En liten fundering jag haft, är om vi överlag har svårt att anpassa oss till det mer individuella samhället? Är det för mycket ”laget” o.s.v. . . . Tappar vi många talanger för tidigt eller tränar vi bara helt enkelt fel? Har ni några tankar kring detta kommentera gärna artikeln då. Något vi i alla fall ska vara stolta över är våra supportrar, vad vore Allsvenskan utan dem? Ofta bespottade i media men alltid på plats för att sitt lag, överallt.

AIK blir alltså utslagna av ett ungt intressant Nordsjälland, som spelar en trevlig fotboll. Jag trodde faktiskt en del på Gnaget inför matchen då jag inte har full koll på danskarna, minst sagt. Men AIK kom aldrig upp i nivå och efter 0-1 kändes dubbelmötet såklart avgjort. Nu kan stockholmarna fokusera fullt ut på Allsvenskan vilket bör oroa motståndarfansen. Inte mycket mer att orda om. Jag personligen kommer kika med ett extra öga på Nordsjällands fortsättning i Europa, deras fotboll tilltalade mig, det måste jag säga.

Häcken lyckas faktiskt få 1-1 hemma mot Leipzig som hade Emil Forsberg på planen. Jag såg inte matchen tyvärr, trodde nog på förhand att formsvaga Häcken skulle förlora, trots att det redan på förhand var klart att Leipzig skulle ta sig vidare. Vi får se om Andreas Alm kan få någurlunda ordning på Hisinge-gänget under resterande Allsvenska.

Djurgården med ett imponerande bortafölje rest till Ukraina med förväntningar. Dessvärre för Djurgården så åkte man på ett mål mot sig under förlägningen. Matchen under ordinarie tid slutade precis som i Stockholm 1-1. Trots forcering så orkade inte DIF få in ett 2-2 mål och är numera också utslaget i Europa-spelet. Badji gör återigen mål men annars ser det tunt ut där framme, mycket tunt. All heder som sagt till det stora följe DIF hade med sig.

Pågarna från syd håller alltjämt Europa-fanan vajande. Efter segern mot Cluj. Frågan är om MFF har det i sig att ta sig till ännu ett gruppspel? Jag börjar nästan tro det. Truppen ser bra ut. Spelet börjar klicka mer och mer. Framförallt så vinner de matcher och skapar ett självförtroende för kommande matcher. Som supporter vill man ju såklart inte att de ska gå vidare, men bara att acceptera att det kan bli så. Jag tänker inte dra debatten här om det är bra för svensk-fotboll, den görs bäst på twitter… MFF:arna kan andas Europaoptimism, men Allsvenskan, den vinner de inte.

3 Likes