Hösten kommer snabbt

Hösten kommer snabbt
0

Halsont och feber, men försöker mig på några rader i höstregnet, som jag längtat, underbart väder nu! Den här Allsvenskan är på många sätt oförutsägbar, på andra sätt inte ett dugg oförutsägbar. AIK-industrin trummar på. Arbetarna på golvet gör ett fantastiskt jobb, inte alltid vackert, men de är där med fokus på sin uppgift. Cheferna på toppen har gjort ett bra jobb på marknaden. Supportrarna på Norra Stå är ju alltid bra. Helt enkelt en välmående förening. Känns inte Norling lite lugnare än vanligt i intervjuer o.s.v. Inte lika poetisk utan mer konkret. Ett fokus helt enkelt. Gnaget blir förstås svåra för övriga lag att komma om. MEN, det är många matcher kvar, det ska man veta, lätt att skrika ut guld hit och dit… Precis som jag ofta har fel i mina texter, skriver jag upp ett lag så torskar de nästa match, ni fattar. Det är ju det som är charmen med den här underbara serien.

Ett annat Stockholmslag, Djurgården åkte på en riktigt käftsmäll mot ett lag som jag sågat innan. BK Häcken är förvisso ett starkt hemmalag men har inte rosat Allsvenskan hittills. Dock så tvålar man dit ”Stockholms stolthet” å det grövsta, 5-0 är enorma siffror inom fotboll. Har svårt att se att DIF ska lyckas ta sig till Europa faktiskt. Forwardsbesättningen är alldeles för svag. Den här matchen kan verkligen få Häcken att flyga nu, det är upp till bevis för Alm nu, tiden finns att räta ut alla frågetecken till potentiella utropstecken.

Östersund fortsätter att gå som tåget. Långt in i matchen så ser det ändå ut att slutta 0-0. Man byter in Saman Ghoddos och man lyckas vinna med 2-0 efter bl.a. mål från just nämnde Ghoddos. Nu är ju dock Ghoddos uppköpt av franska Rennes. Men det förvånar mig inte om exempelvis Kroon växer ut till en ny Ghoddos. Vi får helt enkelt se, imponerande är det dock hur man kan sälja så många spelare och ändå vinna matcher.

Dalkurd befäster sin sistaplats efter förlusten mot MFF. Nyförvärvet Markaanen spelade från start, frågan är vilket avtryck han kommer kunna sätta i Dalkurd? Troligen inget alls… Malmö lyckades bara att få 0-0 borta mot Vidi och är ute ur CL-kvalet. Nu får man istället kvala till Europa League… Det är man nog inte alldeles nöjda med i Malmölägret. Däremot emot så jublar nog stora delar av Supportersverige…

Oj , oj IFK Göteborg, vad händer? Nu lever man ju farligt på riktigt. Återigen torsk mot ett formstarkt IK Sirius. Återigen en tappad 2-0 ledning. Hysén skadad. Hur mår spelare och ledare mentalt just nu. Hösten kan bli jobbigare än jag trodde. Snart är det KRIS på riktigt… Sirius får man dock imponeras av som lyckas vända underläge, igen! Robert Åhman Perssons intåg i föreningen har gett effekt. Givetvis stavas inte hela sanningen R-Å-P, men en stor del.
Trelleborg åker återigen på pisk hemma på Vångavallen. Jag personligen har ju trott att det var på ”Vallen” de skulle ta sina pinnar under hösten. Men det är bara att konstatera att så är inte fallet. Sundsvall imponerar vidare. Jag kan tycka att man inte pratat så mycket om William Eskelinen. Han har hittills gjort en riktigt fin säsong. Där ser man vad förtroende kan skapa, i det här fallet en riktigt bra målvakt. Hatten av för Sundsvalls säsong, bara att imponeras. Rolig fotboll bjuder de på dessutom.

Toppmöte, ”Parken” helt utsåld Bra stämning där man får anse att Curva Nordahl gick segrande ur klack-matchen. Under matchens inledande 20 minuter är det bara ett lag på planen. Hammarby är inte med i matchen alls. Sedan kommer Hammarby in i matchen men utan att direkt skapa några farligheter. Vi kort konstatera att fram till sista tredjedelen är IFK Norrköping bra. Men sen, händer inte mycket… Forwardsen är iskalla… Kanske ett resultat av Jens Gustavssons roterande?

Örebro SK får jag också omvärdera, iskalla är de nu. Ingen fara för några streck men resultaten har sannerligen inte imponerat på någon. Det blir en jobbig höst för Närkingarna där Besara ser allt mer oinspirerad ut. BP lyckas ju vinna borta mot just ÖSK. Skulle ljuga om jag sa att BP imponerade spelmässigt, men ack så galet viktiga poäng att få med sig inför hösten.

Det stundar ett riktigt häftigt Stockholms derby nu i september. Kanske är det där vi egentligen får det slutgiltiga avgörandet av serien. För vinner AIK där och går rent innan så ser jag inte hur man ska tappa guldet. Det finns inte att årets AIK gör det. Alldeles för stabila. Hösten kommer vara galet intressant hur som helst. Kommer klassiska lag som Göteborg och Elfsborg blanda sig i på riktigt i bottenstriden. Jo jag vet, de är redan inblandade, men på något sätt tror jag ju att de kommer att reda ut det. Men vi får helt enkelt se, spännande!

1 Like