IFK Norrköping- BK Häcken 15/7

IFK Norrköping- BK Häcken 15/7
0

Hej stugan!

Tredje gången jag väljer att dela med mig av ett spel på mitt kära IFK.
På söndag möter man BK Häcken hemma på parken (obs matchstart 14:00 med tanke på VM-finalen).

Jag har precis bevittnat detta Häcken bortaslå lettiska FK Liepaja med 3-0 i kvalet till Europa League.
Starkt av Häcken som nu har 6-0 på två matcher efter uppehållet. De slog även Sundsvall hemma med 3-0 i lördags i den Allsvenska omstarten.
Det ska dock sägas att matchen mot Liepaja var en ganska jämn och tajt historia fram tills sista kvarten då samtliga mål från Häcken kom.

Varför vill jag gå emot Häcken i storform tänker ni?
Jo, på söndag spelar de sin tredje match på åtta dagar. Uppladdningen kommer vara allt annat än optimal för Häcken när det sparkas igång på söndag. Den regntunga lettiska gräsmattan från ikväll kommer att sitta i benen.

I hemmalaget är det andra förutsättningar. Efter en riktig pisshalvlek reste sig IFK och kvitterade till 1-1 i andra halvlek på Djurgården som blev slutresultatet i den omstarten i Söndags.
Eftersom IFK inte har något Europaspel att koncentrera sig på i år har de haft full träningsvecka.
Simon Thern som är oerhört viktig återkommer från avstängning, inga nya skador eller avstängningar i övrigt.

Dessutom hoppas man på att hemmasonen Alexander Fransson kommer att göra sin comeback i IFK-tröjjan efter några år i Schweiz. Detta beror på om Schweiziska förbundet gör färdigt övergången i tid, fönstret öppnar nämligen just på Söndag när matchen spelas.
Fransson kommer att ge IFK en extra boost under hösten, kommer bli riktigt intressant att se om han kan nå samma höjder som under guldåret 2015.

Jag ser ett hemmalag som kommer vara extra laddat från start efter den passiva första halvleken de stod för senast. Jag ser ett bortalag som borde vara påverkade av en sämre uppladdning pga europaspel.

Om man tycker att Europaspelet inte kan räknas som en faktor så ser jag också Norrköping som ett bättre lag i grunden. De har satt sig i en väldigt intressant situation inför hösten och har alla möjligheter att vara med i guldstriden

Dessutom har Häcken varit bortasvaga hela säsongen och parkerar på en 13e plats i bortatabellen medan Norrköping har delad ledning i hemmatabellen med en match mindre spelad än Hammarby.

Jag spelar rak hemmaseger till 2,30. För den som vågar finns 1/1 ht/ft till 3,30.

Fridens liljor! / Curvan

3 Likes