Intervju med Mattias Jansson, b.l.a Peking Ultras

Intervju med Mattias Jansson, b.l.a Peking Ultras
0

Jag har fått äran att intervjua en person som i vanliga fall inte ställer upp på intervjuer. Det är ingen mindre än grundaren till Global Tifo, som var enormt stort under början av 2000-talet. Den jag ordar om är Mattias Jansson från IFK Norrköpings supporterled. Med fotboll och musik som sina stora intressen lägger han enormt mycket ideell tid på fotboll och musik, tyvärr minskar dessa personligheter, så det känns riktigt bra att lyfta fram en sådan person som ”Jansson”.

Tjena Jansson! Berätta gärna lite kortfattat vem du är.

Fru och två barn, i arbetslivet rattar jag en lastbil. Fotboll och musik är mina två stora passioner. Bor i Norrköping och är givetvis aktiv för IFK Norrköping. Är med i Peking Ultras och är även kassör i Peking Fanz.

Spännande, när kickade fotbollsintresset igång?

Det är väl det klassiska, pappa tog med mig till parken när jag var liten grabb. Mina första minnen är från IFK Göteborgs matcherna 1990/91. Men jag var nog runt fem eller sex år första gången pappa tog med mig till idrottsparken. På den tiden blev man fascinerad av spelare som Janne Jansson och Jonas Lind. Tomas Brolin exempelvis gjorde ju bara ett fåtal matcher för klubben så han gjorde inte så mycket intryck, förutom Göteborgs-matchen där han öste in mål och gjorde han till landslagsspelare.

Många är vi som började den vägen, men åkte du även på bortamatcher i så tidig ålder?

Inte när jag riktigt var så liten, men jag och farsan åkte bl.a. på Öster borta 1993 kommer jag i ihåg. Då var jag elva år och totalt frälst i fotbollen .

Oj så tidigt, hade Peking nångon klack med sig på den tiden?

Jag vet att tvillingarna Dennis och Billy var där med några fler personer, men klacken hade inget uttalat namn på den tiden. Men det fanns, sen kom ju The Lords ett tag också. Sen bildades Peking Fanz och då får man väl säga att det blev ett uppsving.

Okej, förstår. Hur gammal var du när du började engagera dig på ståplats genom att stå i klacken?

Jag började nog stå från och till från 1994. När Peking kvalspelade mot GAIS 1995 var jag på plats i klacken, sedan den dagen har jag inte lämnat ståplats. 24 år har det blivit hittills och kommer troligen aldrig lämna Curva Nordahl.

1998 när jag var 16 år så valdes jag in i Peking Fanz styrelse, där har jag suttit i 19 år nu. Det är ett år jag inte varit aktiv i Peking Fanz styrelse. Numera är jag kassör. Det är fortfarande precis lika roligt. Skillnaden är dock stor om vi backar 20 år i tiden. Då för många, många år sedan räknade man in folket på läktaren. Man visste precis vem som inte var där just den matchen och sådär. Nu är vi ett snitt på 2500 på ”Curvan”, tiderna har verkligen förändrats till det positivare.

Klimatet är verkligen annorlunda nu, uppåt 15 olika grupperingar på Curva Nordahl, helt otrolig siffra om man backar bandet några år och jämför med då. Det är superpositivt för läktarkulturen och bidrar till en positiv utveckling på läktaren, där alla fyller sina olika syften och breddar supporterkulturen. När jag började var vi bara en gruppering, det här framfarten på läktaren är mycket roligare.

Finns det någon nackdel med många olika grupperingar?

Nej det tycker jag absolut inte. Som sagt det breddar ju hela läktaren, yngre generationer kommer in i läktarlivet och nya grupper. Det är bra för supporterkulturen överlag. Olika konstellationer bidrar med nya infallsvinklar.

Du är ju med i Peking Ultras och en av dem som startade Ultras i Norrköping. Vad är det som är så speciellt med att tillhöra en Ultras-gruppering?

Det handlar nog egentligen om gemenskap och sammanhållningen som blir i mindre grupper. Givetvis med det gemensamma intresset för fotbollen som grund. Exempelvis Peking Fanz måste ju befatta sig med en lite lugnare attityd. En Ultras gruppering kan ju verka lite mer utanför ramarna. Det gör man förstås alltid för klubbens bästa, även om det ofta inte uppfattas så från media exempelvis. Vissa tror att Ultras tror sig vara någon form av elit på läktaren, men inte Ultras-grupperingarna själva. I varje fall inte i Norrköping.

Okej, vad är det för funktion en Ultras-grupp fyller på läktaren?

Framförallt det visuella på läktaren. Man kan enkelt förklara att vi är läktarens motor. Skulle man plocka bort Ultras så kommer det påverka sången och stämningen, det är jag helt övertygad om.

Vad tycker du om dagens tifon på parken och generellt i Allsvenskan?

Rent generellt så tycker jag att tifona är på väg att pika högt igen. Jag kan tycka att det funnits en svacka under ett par år men att alla börjat växla upp igen. De två senaste åren har varit riktigt bra måste jag säga. Jag måste verkligen passa på att uppmana folk att skänka pengar till tifogrupperna. När vi startade så kunde ett relativt stort tifo kosta runt 5000 kr. Nu är vi uppe på summor runt 50.000 kr och uppåt. Dessutom gör tifogrupperna ett otroligt jobb i det tysta. Många ideella timmar läggs ner för att förgylla stämningen kring våra arenor.

Våran tifogrupp i Peking har generationsväxlat och kommit igång bra. Bara att hoppas att det håller i sig så här bra. De gamla rävarna från förr har inte tiden längre p.g.a. man skaffat familj etc. Så det är jättekul att stafettpinnen fortsätter. De yngre kommer ju med nya idéer och lite annan inspiration vilket är nyttigt för utvecklingen.

Hur aktiv är du själv idag med allt kring läktarkulturen?

Svårt att säga, jag är ju som sagt kassör och med i Ultras. Men man räknar ju inte timmarna man lägger ner, det är ju en livsstil.

Vad säger familjen, har de några åsikter om tiden som läggs ner på fotbollen?

Det är inga nyheter för dem. Däremot så är man ju mer anpassningsbar i dag. Lirar vi mot Sundsvall borta på en onsdag så kanske man hoppar den. Det hände ju inte för några år sen.

Tror du att du alltid kommer att befinna dig på ståplats?

Det tror jag absolut, är nästan säker på det. Speciellt med tanke på utvecklingen som skett, Curvans bredd är ju det fantastiska, det som gör det extra roligt numera. Jag hoppas på att få med barnen på matcherna i framtiden. Den äldsta är redan med, han åkte på sin första bortamatch när han var ett halvår. Blir ju betydligt lättare att få ihop livspusslet om barnen skulle ha samma intresse. Men det får man se hur det blir. Men på ståplats kommer jag alltid att befinna mig.

Nu är det dags att bjuda på något roligt supporterminne tycker jag, kör…

Oj, det finns ju hur många som helst, måste fundera lite. Ett minne som kommer upp så här på en gång är Prishtina borta i CL-kvalet. En klassisk öststats-arena, ovalformad utan tak. Men när jag åkte visste jag inte ens om jag skulle hinna fram. Jag reste själv till Prishtina i Kosovo. Jag åkte samma dag, flög via Frankfurt till Ljubljana till Prishtina. Jag han som tur ner. Vi var runt 40 Peking-supportar som rest ner. Väl på plats så fick vi poliseskort till arenan. Vägarna var inte enorma och de andra bilarna som åkte på vägarna fick köra i dikena i flera mil. Det var både häftigt och surrealistiskt. Men framförallt så skulle man ju aldrig resa dit annars.

Ett annat minne är när vi spelade i Superettan och mötte Friska Viljor borta. Vi tältade utanför arenan. På natten så var vi inne och spelade fotboll på arenan. Vi såg en traktor som användes för att krita planen. Vi var ju lite fulla och fick en klockren tanke om att krita IFK stort på planen inför matchen. Vi lyckades dock aldrig få igång traktorn. Men det hade varit episkt om vi lyckats, haha. Vi var nog lite för onyktra helt enkelt…

Sen har jag ju faktiskt ett minne där du är inblandad…

O herregud kör, vi får bjuda på det.

Västerås borta 2003. Västeråspolisen var riktigt på hugget kommer jag ihåg. Det är ju en löparbana runt arenan, eller var det då i alla fall. Med ett litet räcke runtom. Du går därnere och tappar din halsduk ner på löparbanan. När du ska sträcka dig efter den så slår du en kullerbytta över räcket ner på löparbanan. Men du tar dig upp och skuttar glatt med halsduken längst ner på läktaren. Då kommer polisen och plockar dig.

Ja just ja, den matchen ja, man sågju inte en minut av den, fick ju dock se cellen i Västerås, minst sagt otrevligt, haha. Men jag minns att jag fick sällskap =)

Haha, ja så var det. Det blev rörigt på läktaren, polisen var som sagt taggade. Det blev stökigt och jag gick för att kolla läget, av bara farten så åkte jag också med, blev inkastad i samma cell som dig. Jag kommer ihåg att du förde ett jävla liv därinne, antagligen därför de slängde in mig i samma cell. Sen ristade du ”IFK” med dina tänder i plåtdörren… haha.

Jadu, vad ska man säga, snart preskriberat som tur är… Du som sett så otroligt många matcher live, vilken är den bästa som du upplevt?

Helt klart guldet i Malmö 2015. Att få knipa guldet i Malmö och dessutom krossa dem på läktaren från minut ett. Helt magiskt. Jag själv hade tillträdesförbud då så jag kunde inte vara bland fansen. Det fanns inte på kartan att missa matchen så jag styrde en biljett på sittplats. Trots nerven som fanns för ett stundande guld så kunde jag faktiskt njuta av våran show på läktaren, det var one man show!

Det kan jag verkligen förstå! Reser du till andra länder för att se på fotboll?

Nu för tiden är det faktiskt ganska så lugnt på den fronten. Jag försöker att se Union Berlin live några gånger per år. Förr om åren så åkte jag mycket till Italien, Frankrike, England, Norge o.s.v för att se på fotboll. Något som jag verkligen skulle vilja göra är att dra ihop ett gäng och se derbyt i Casablanca ( Marocko´) , så den får jag beta av framöver…

Där ser man, Casablanca låter ju verkligen häftigt, hur många orter i Sverige har sett fotboll på?

Oj, typ omöjligt att svara på, över 100 garanterat. Blev ju en del år i Superettan så man har ju sett allt från Enköping till Friska Viljor i norr och Ängelholm i syd. Men som sagt, garanterat över 100 orter/städer.

Ska vi beta av snackisen, vänskapen med IF Elfsborgs supportrar, berätta…

Utomlands är detta inget ovanligt alls. Folk retar sig säkerligen en hel del för att vi var först med detta inom Sveriges gränser. Det hela började egentligen innan Peking Fanz bildades. 1997 så var vi på deras uppladdning och de besökte oss. Det har alltså varat i 20 år men det uttalade vänskapsbandet startade nog först 2004/2005 vill jag minnas. Det handlar nog mycket om att städerna är väldigt likvärdiga och så även på fotbollsplanen. Även om det givetvis har skiftat på fotbollsplanen. Nu har vi en bättre period än Elfsborg och innan hade de en bättre fotbollsresa.

Jag känner mig alltid välkommen i Borås. Att folk retar sig på våran vänskap stör mig ingenting, tycker snarare att det är roligt. Inte för att jag förstår mig på vad de retar sig på, men som sagt, bryr mig inte precis. Vi åker på varandras jubileum etc, det är bara roligt. När vi väl möts på plan så finns det inga vänskapskänslor, då är segern allt som betyder något.

Jag vet ju att du även besitter ett riktigt stort musikintresse, berätta gärna lite om det…

Det har egentligen hållit på lika länge som fotbollsintresset, dock en helt annan värld. Numera arrangerar jag konserter och ger ut skivor o.s.v. Det är främst inom punk-genren. Det är lite synd att man bara engagerar sig i saker som kostar pengar och inte ger några intäkter, haha. Jag reser Europa runt och tittar på konserter. England är favorit resemålet, men Tyskland och Spanien har också en fin punkscen.

Hur får du ihop allt?

Det får jag inte egentligen, det är ett jävla pussel att lägga. Men jag antar att det stavas passion.

Eftersom jag skriver för en bettingcommunity så måste jag få fråga om du bettar något?

Nej det gör jag inte. Fast under VM så tog jag en insättningsbonus som skulle omsättas X-antal gånger. Jag gick faktiskt 1500 kr plus. Jag spelade främst liveodds, mycket X i slutet av matcherna till 1,40. Det blev alla möjliga ligor, Serie C i Brasilien, Australisk college-fotboll. Det jag spelade på kanske säger en hel del om hur lite jag spelar. Om vi bortser från i sommar så spelar jag i princip aldrig.

Nu till något som jag tycker är väldigt häftigt. Du startade ett fanzine och tifoforum, berätta allt!

Vi startade Global Tifo i början av 2000-talet. Mest som en rolig sak, hade inte en aning om hur stort det skulle bli, det förstod man inte ens när man höll på med det. Vi höll på med det i fyra till fem år. Vi reste runt i Sverige och fotad och filmade olika tifon. I början visste ju ingen att det var Peking-supportrar som låg bakom Global Tifo. Utöver IFK Norrköpings 30 matcher så åkte vi på ett 20-tal andra matcher per säsong. Alla Göteborgs-derbyn, Malmö vs HIF , andra stormatcher i Allsvenskan, vissa matcher i Europa men framförallt Stockholms-derbyna.

Sekvenserna vi filmade var mellan 5-10 min efter att vi redigerat dessa på natten när vi kommit hem. Folk satt vakna och väntade på att vi skulle ladda upp dem, det var ett galet intresse. Derby nerladdningarna låg på runt en halvmiljon tankningar. Något som var lite kul och som vi inte räknat med när vi startade, var att sidan krascha första gången. Vi hade lånat en server av Linköpings Universitet, första natten vi laddade upp hade vi 25.000 nedladdningar första timmen! Sidan brakade, haha, inget vi hade räknat med. Men vi styrde upp det så vi hade tillgång till en server som klarade i princip hur mycket som helst.

Vi gav även ut en tidning två till tre gånger per år, 1000 ex. Dessa sålde alltid slut. Vi sålde tidningarna utanför matcherna som vi besökte. Bajen var riktigt bra köpare, det får man ge dem. Vi snitta nog runt 200 sålda tidningar varje gång vi var på Söderstadion. Vi sålde ju även ”Fuck SVFF” tröjor, det var egentligen de som finansierade våra resor till matcherna, de var riktigt populära bland alla fansen.

Vi hade även ett forum som var otroligt populärt. Men det var andra tider, allt var mer öppet. Vi bytte telefonnummer med andra tifogrupper, man hjälpte varandra på den tiden. Vi levererade b.l.a plast till DIF och pyro till Degerfors. Nu är allt mer slutet och hemligt, lite mer hetsigt helt enkelt. Men jag är jäkligt stolt över att vi på den tiden satte Norrköping på Europa-kartan, man får inte glömma att vi var riktigt bra på tifoscenen under den här tiden. Numera har jag ingen kontakt med dem man lärde känna under dessa år, lite tråkigt men kulturen förändras och alla epoker har ju sin charm.

Tyvärr var vi tvungna att lägga ner, framförallt att tiden inte räckte till. Dessutom tog ju internet och dem nya mobilerna över. Fanzine blev inte lika intressant längre, folk laddade ju upp filmer lika snabbt på egen hand. Dock var forumet lika populärt, men det blev alldeles för mycket administrativt arbete… Men det var en rolig resa att göra och bidra till läktarkulturen i Sverige.

Jäklar vilken häftig grej! Varit riktigt kul att intervjua dig, massa frågor man kommer pånu i efterhand men så är det alltid. En sista fråga… En riktigt snygg overhead eller ett bengaltifo?

Då väljer jag en riktigt bra overhead…

Tack så jättemycket för att du ställde upp!

Magisk intervju! Vill höra mer, får styra upp det när vi ska på vår bubbelbads-match i höst!

Absolut! =) Vi får ta en träff med han.