Långtidsspel på VM i längdskidor

Långtidsspel på VM i längdskidor
0

Hallå där, bettingkamrater!

Mitt namn är Calle Abrahamsson och det är ett sant nöje att få förtroendet här.

Jag är 33 år gammal och arbetar till vardags med att skriva sportspelsanalyser, dock är det här min oskuld som ryker i denna ädla stuga.

Just idag är jag en oerhört glad man eftersom det är dags för goe VM i längdskidor imorgon! Jag har väntat så länge på just morgondagen, en kär högtid för oss vintersportälskare!

Nu ska jag inte gagga mer om annat än vad ni verkligen vill veta, alltså hur vi ska gå tillväga för att bli rika som troll närmsta veckorna.
I detta inlägg fokuserar jag på långtidsspelen som spänner över hela VM, så blir det nya inlägg under mästerskapet med speltips gällande dom enskilda eventen.

SPEL 1

“Vinner minst 1 individuell medalj”. Hittas under fliken Längdskidor, sedan fliken Individuella specialer Seefeld.
Emil Iversen, JA, odds 2.40
Bolag: Unibet

Här finns det många spel att syna, de flesta toppåkare är inlagda med odds på huruvida de kommer ta medalj i mästerskapet.

Jag har valt ut de två spel jag tycker är bäst i denna kategori.

När det gäller Emil Iversen så är han medaljkandidat i samtliga lopp. Redan i morgondagens sprint har han chans att nypa en medaljpeng och isåfall kan vi luta oss tillbaka och inte behöva heja på en norrman mer under kommande tävlingar. På För-VM här i Seefeld för ett år sedan så var han i final på sprinten. I inhemska säsongspremiären var han tvåa efter den oövervinnerlige Johannes Hösflot Kläbo. Under säsongens världscupsprintar i fristil har Iversen kommit 2:a, 5:a, 5:a, 5:a.
Hans bästa medaljchans under VM är dock 15 kilometer klassiskt. Efter monsterduon Niskanen/Bolshunov tillhör Iversen dom som gör upp om bronset. Sedan, med tanke på baggens fina spurt, så är han medaljkandidat även på de övriga två individuella distanserna då det gäller masstart. Blir det sällskapsresor eller om han pallar ta rygg på den som drar upp tempot så är det inte många i världen som slår honom på upploppet. 2.40 är således ett fint odds här, jag tycker det ska ligga under 2.00.

SPEL 2

“Vinner minst 1 individuell medalj”. Hittas under fliken Längdskidor, sedan fliken Individuella specialer
Krista Pärmäkoski, NEJ, odds 2.20
Bolag: Unibet

Finlands enda toppåkare på damsidan har inte stått att känna igen denna säsong. Ifjol tog hon två medaljer på OS men den här gången blir det nog hemresa med tom bagagelucka.
Pärmäkoskis resultatrad i världscupen denna säsong: 5, 6, 15, 5, 5, 6, 3, 12, 4, 15, 5, 5, 4, 11, 4, 5.
Som synes har det inte blivit särskilt många pallplaceringar. Det har blivit en enda pallplats och det var den sämsta av pallplatserna. Och det var i ett lopp där Astrid Jacobsen och Charlotte Kalla stod över. Jag tror inte hon hade varit på pallen om dom hade medverkat och dom kommer att medverka i VM.
I sprinten kan vi glömma Pärmäkoski, att hon tar medalj där är inte aktuellt. Då återstår de tre distansloppen. Therese Johaug är i en egen division och lär ta hem trippla guldpengar. Då återstår sex medaljer i dessa lopp. Ebba Andersson har varit näst bästa kvinnliga distansåkare denna säsong och jag tror hon tar minst två medaljer, mycket möjligt att hon tar tre också. Då återstår tre-fyra medaljer för övriga damer att slåss om.
Dom som gör upp bakom Johaug och Ebba är i första hand Charlotte Kalla, Astrid Jacobsen, Ingvild Flugstad Östberg, Jessica Diggins, Natalia Nepryaeva, Julia Belorukova, Teresa Stadlober, Ragnhild Haga, Heidi Weng, Anastasia Sedova, Stina Nilsson. Ja, ni märker själva, listan är inte kort.
Vad gäller damernas tre distanslopp är det alltså mest troligt enligt mig att Johaug tar tre medaljer, Ebba tar tre medaljer, Kalla en, Jacobsen en, Flugstad Östberg en. Att Krista Pärmäkoski tar en medalj är mycket mindre chans än vad oddset 2.20 ger sken av.

SPEL 3

“Country Medals Sweden: Total Gold Medals”. Hittas under fliken Vintersport, sedan fliken Specialer.
Sweden över 1.5, odds: 2.50.
Bolag: Nordicbet
Spelstopp: 21 februari klockan 11.30

Jag tänkte först bara lägga två spelförslag men kände att jag även ville ta med ett lir som frestar mitt blågula hjärta.
Det är ett spelvärt odds men det är snäppet mindre spelvärt än de ovanstående.

Vi har två stycken solklara guldchanser. Jag tror Sverige kommer ta två guld i vår paradgren, nämligen kvinnlig sprint.
Första guldet ska vi ta i den inledande individuella sprinten. Om vi ser till hur det gått under säsongens 7 fristilssprintar: Sverige(Sundling), Sverige(Stina), Sverige(Stina), Sverige(Stina), Sverige(Stina), Norge(Falla), USA(Diggins). Fem av sju har Sverige vunnit. När Sverige inte vunnit har inte världens bästa sprinter Stina Nilsson deltagit. Inte Jonna Sundling heller. Och när Diggins vann var inte heller Maja Dahlquist med. Så när Sverige har alla sina damer med så vinner Sverige.
Om vi ser till hur det gått i säsongens enda sprintstafett i klassisk stil som gäller under VM: Sverige vann trots att varken Stina eller Sundling deltog i laget. I den klassiska lagsprinten som varit under säsongen vann Sverige också, genom Stina och Maja. Tvåa i det loppet var Sveriges reservlag, genom Jonna och Ida Ingemarsdotter. Norge var trea med Falla och hennes kumpan Mari Eide.
Spricker nån av dessa sprintar så blir det förmodligen bom på detta spel, någon annan stor guldchans har vi inte. Det närmaste är isåfall damernas långa stafett men där bör det bli tufft att hänga med när Johaug fräser iväg som en furie genom skogen.
SVS har 2.20 i odds på detta spel, det är mer rimligt. Som sagt, vill man ha ett spelvärt odds på något som synkar med ens svenska hejarop så är detta spel det bästa.

Observera att ni bör lägga liren så snart som möjligt eftersom VM börjar på torsdag med sprintkvalet som startar 12.00. Jag skrev inte ut spelstoppstid på spel 1 och 2 för Unibet har satt tiden till 3 mars då mästerskapet är över, det är ju liksom i senaste laget för att spela på hur det kommer att gå.

Jag tackar ödmjukt för förtroendet och hoppas att det ska falla väl ut, att vi får utbyte av varandra framöver.

Följ mig gärna på Twitter, där heter jag @calleabrah
Min mejladress: calle@sportredaktionen.se

Lycka till!

PS. Jag tog bort det ena tipset jag hade i ursprungsinlägget pga det var för bra för att vara sant. Kommer bergis bli annullerat så ingen idé. Hoppas ingen tagit skada av detta. DS.

Bra skrivet och fina spel, men räknar dom inte in nordisk kombination och backhoppning också i Norge u11.5 guld?

Lite oklart när de skriver “country medals”, kan tydas som cross country medals, men jag tyder det som medaljer som landet tar i stort oavsett om det är cross-country, skijumping eller nordic combined. Kan säkert vara bra spel även fast de där räknas in, men lite större marginal för att gå fel i alla fall.

Tackar!

Det trodde jag först också, att det måste ju vara nåt fuffens här, det måste ju inkludera även nordisk kombination och backhoppning. Så jag skrev till supporten och frågade. Nej, det är bara längdskidorna som räknas in i detta spel.

Dom räknar inte en medlan per åkare som kör stafetten då?

Nej, det vore ännu mer sinnes. Då hade överspelet smakat fågel.
Men nu har jag tagit bort det spelet för det var onekligen för bra för att vara sant.

Vad ger under 11,5 ?.. Är ju bara 12 lopp så borde vara mongofavorit att det blir under

Mmm, 1.67. Men dom har varit otydliga mot olika spelare huruvida det bara inrymmer längdskidorna eller även backhoppning och nordisk kombination. Oddset är för bra för bara skidorna och dom andra sporterna kan jag ingenting om. Har tagit bort det spelet, rekommenderar inte det.