Matchen mellan två "lag"

Matchen mellan två "lag"
0

Det börjar att dra ihop sig. Måndag, två trevliga åttondelsfinaler att följa. Tankarna är ju dock redan på tisdagen. Sverige vs Schweiz. Detta svårstavade land som annars är känt för sina dyra klockor och sina lyxiga ostar. Visst, de är ganska duktiga alpint också. Har ett fint skattesystem om man tjänar lite större pengar. Men kan de spela fotboll då? Ja men det är klart de kan. Ett riktigt gediget lag, med betoning på lag. Med duktiga spelare som Shaqiri och Lichsteiner. Den sistnämnda slipper vi dock i morgondagens match. Det är som sagt inget dåligt lag vi kommer att få kämpa oss riktigt svettiga emot. Däremot, ser man till gruppspelet så har Schweizarna haft marginalerna med sig. Jag gillar inte att använda ordet ”tur” då jag anser att det ordet allt som oftast används för att skylla ifrån sig en förlust. Man skapar sig tur. Som den gode Ingemar Stenmark myntade ”Det e då konstigt, ju mer jag tränar ju mer tur får jag”

Sverige saknar tyvärr Sebastian Larsson som varit riktigt, riktigt bra. In kommer Gustav Svensson. En gedigen defensiv spelare. Visst, det finns en anledning att han spelar i MLS och inte Serie A. Dock så passar han antagligen in utmärkt i Jannes ”lag”. Personligen så litar jag blint på Janne Andersson med ledarstab. Skulle vilja uppmärksamma er läsare på vem som faktiskt är Jannes högra hand bland ledarna. Titta lite extra mot bänken, se hur han resonerar med målvaktstränaren Mats Elfendahl. Det gjorde han redan under tiden i IFK Norrköping. Jag kan garantera att han är med och påverkar mer än målvaktsspelet. Vilket han uppenbart gör väldigt bra i så fall.

Förra matchen hade jag svårt att njuta. Imorgon ska jag försöka insupa alla intryck. Bege mig ut på twitter och se hur alla laddar på sitt egna vis. Iklädda Sverigekläder, målade i ansiktet, kanske en kall i näven o.s.v. Se hur alla uteställen i landet fylls av spänd förväntan. Det är nästan så att jag mitt i matchen skulle vilja ta en promenad, för att känna lugnet i samhället som vårt landslag skapar under ett VM-slutspel. Men det tänker jag såklart inte göra.

Mitt och ditt landslag och har gett mig tron på något stort. Inte på ett naivt sätt, utan med en optimism och en tro på detta lag. Imorgon tror jag att Berg kommer få utdelning. Han kommer att göra mål, blir det ett eller t.o.m. två mål?

Mitt i VM-yran så startar Allsvenskan upp, hur ska man kunna hantera all denna underbara fotboll. Jag tror nog att jag får skriva mer om det. Det finns ju en hel del nyförvärv att skriva om. Själv hoppas jag och ber till fotbollsgudarna att Alle Fransson ska komma hem, det vore en drömvärvning. Men återkommer till Allsvenskan i ett eget inlägg senare i veckan.

Nu samlar vi ihop en positivenergi och kämpar in en seger som leder till en kvartsfinal på lördag där vi skickar hem en än större nation! Hörde jag Sergels Torg? Vem vill inte bada i det här vädret?

Kanna på, kanna på, vi är från Svealand, 100.000 man! <3

3 Likes