Omgång 16 snart färdigspelad

Omgång 16 snart färdigspelad
0

Nu rätas omgångarna till det något mer normala efter diverse cupspel och härliga Fotbolls-VM. Silly-season fortsätter. IFK Norrköping värvar en intressant mittback från Holländska-ligan. Han heter Kasper Larsen och är en dansk fotbollsspelare med meriter från danska ungdomslandslag. Han ses säkerligen som en ersättare för Fjoluson. I skrivande stund så har ännu inte DIF lyckats få in en anfallare, tiden börjar bli knapp.

MFF bekantingen Rodic verkar vara nära att signa för Bajen. Han är bara 24 år och redan hunnit med att spela CL med MFF. Ett klass-nyförvärv om Jansson landar den anteckningen. Många tar fortfarande inte Hammarby på allvar, det gör jag…Kennedy Igbonanike ska tydligen vara på väg till Vålerenga i Norge. Tungt tapp för ÖSK i så fall.

Kalmar FF hemmaslog ett IFK Göteborg som återigen åker på en väldigt tveksam straff emot sig. Det måste vara mentalt jobbigt för Poya. Däremot måste jag säga att han utåt sett hanterar pressen på ett riktigt fint vis. Hur han mår inombords? Vill man veta det?! Rasmus Elm spelade dryga 60 minuter och ser ju stundtals fantastisk ut. Fan, jag unnar verkligen Rasmus att få vara skadefri. Det verkar dock svårt tyvärr. Skulle han få göra en hel försäsong och vara skadefri skulle han vara seriens bästa spelare, så bra är han. Göteborg måste ju hitta sin väg nu, kan Gren verkligen sitta kvar. Som jag nämnt innan, Poya bör få en seriös chans innan man kan bedöma hans ledaregenskaper. Änglarna kommer klara sig kvar, men så mycket mer intryck än så gör de nog inte den här säsongen. Dem får gärna motbevisa mig dock.

BP står för en blytung vändning mot Dalkurd. Man ligger under med 0-1 på hemmaplan och Dalkurd ser under den första halvleken ut ha ha kontroll på matchen. Tyvärr han jag inte se den andra halvleken men bara att imponeras av vändningen från BP`s håll. Nu är nog dem flesta överens om att tåget gått för Dalkurd. Det kommer att bli Superettan igen. En senare fråga är om de kommer att kunna komma tillbaka till finrummet snabbt. Annars är nog klubben som började som ett projekt ute ur svenskelitfotboll för många år framöver. Helt kört är det inte såklart, men precis inget talar för att de inte ska åka ur…

Hammarby ägde bollinnehavet utan att dunderimponera hemma mot Trelleborg. Ändå kan man inte säga att segern kändes hotad. Visst, TFF har ett riktigt vass läge i slutet av matchen, Wiland står fint placerad och gör en bra räddning. Återigen över 20.000 personer på läktarna. Bara att imponeras, så här i semestertider är det ju riktigt fina siffror. Trelleborg ska inte ta sina poäng borta mot topplagen. Dem kommer vinna matcher på Vångavallen i höst och ta en del kryss på bortaplan. Tankovic har varit riktigt bra senaste matcherna. Han gjort mål i tre raka matcher. Egentligen fel av mig att säga att han varit bra nu, han har presterat hela säsongen…

Första halvleken av Örebro vs BK Häcken var något av ett sömnpiller. Klassiskt mittentabellsmöte. Två lag som kommer med en halvknackig form och det syns även på planen, speciellt i sista tredjedelen där man behöver ta snabba beslut. Den andra halvleken blev en målfest. Först tar Häcken ledningen inte helt oförtjänt. ÖSK kvitterar på en hörna där det blir upprört i Hisingeleden. Man tycker att det gruffas mot Abrahamsson i målet från Almebäcks sida. Jag tycker att det är en fair duell som Almebäck vinner och således ett korrekt mål. Matchen är nu mer öppen men det är ingen tilltalande fotbollsunderhållning, inte i mina ögon sett. Häcken gör ett sent ledningsmål och ÖSK pressar men Andreas Alms mannar lyckas hålla undan.

Imorgon följer två nya intressanta matcher… Elfsborg vs ÖFK och Sundsvall tar emot Peking. Där Norrköping behöver ta en tuff bortaseger för att haka på AIK och Bajen i guldracet, för sex pinnar upp kan visa sig för svårt att ta igen.

1 Like