Östersund smyger fram?

Östersund smyger fram?
0

%C3%96stersund

Lite funderingar kring Östersund

Östersunds Fotbollsklubb har mestadels handlat om svarta rubriker det senaste halvåret. Givetvis på grund av den före detta ordföranden Daniel Kindbergs ekonomiska brottsmisstankar. Däremot så flyger man en bra bit under fotbollsradarn. Deras Svenska Cupen resultat gör mig snarare mer övertygad om de kommer göra en bra Allsvensk säsong. Jag bygger en del av min övertygelse av att de nu finslipar det sista i den offensiva delen och släpper lite på defensiven som jag tror de prioriterade under lägret. Under träningsmatcherna innan cupen så visade ÖFK på en fin defensiv mot starkt motstånd. Det såg verkligen stabilt ut. Som sagt, jag drar inte i några större växlar av de senaste resultaten.

Hosam Aiesh finns kvar i truppen. Under höstsäsongen så tycker jag att han var topp tre av alla yttrar i Allsvenskan, kanske rent av den allra bästa. Med nyförvärv som Morrison (den största talangen sir Alex sett) så väcks det en nyfikenhet hos mig. Kan den lite struliga Morrison hitta glädjen nu under våren så kommer Östersund ha en offensiv som är i klass med giganter som MFF, AIK och IFK Norrköping. Dock viktigt att en spelare som Islamovic börjar producera mål. Är det något vi lärt oss så hittar alltid ÖFK ersättare till de spelarförluster som sker, så på den fronten bör inte deras fans vara oroliga.

Den engelska tränaren Ian Burchnall fortsätter på samma spår som föregående säsong. Arvet efter Potter bibehålls men spetsas med hans egna idéer, bland annat ett lite rakare possesion-spel.

Sportchefen verkar ha ett gediget kontaktnät i England där han själv verkat i flertalet klubbar. Det skulle inte förvåna mig om det dyker upp spelare i Östersund som är allmänt kända namn för dem som följer Premier League frenetiskt. Inga topp-topp namn såklart. Men unga spelare som behöver lånas ut för att få nyttig speltid i en liga som faktiskt är på uppgång.

Laget som nästan ingen gillar för utom jämtarna själva tror jag smyger med en bra bit i tabellen, topp fem inte alls orimligt.

/ Foppa

2 Likes