PL-tankar 14/12

PL-tankar 14/12
0

Man City - Everton City kommer inställda på att försöka göra en bra insats och studsa tillbaka efter förlusten senast. De kommer säkert sakna D.Silvas förmåga att luckra upp ett lågt liggande försvar lite men de har ju gott om ersättare. Nu kan även Aguero vara tillbaka vilket hade varit klart positivt för ett handikappspel. Everton har sett bra ut bakåt sen de hittade sin förstaelva och normalt sett hade jag nog tittat på ett plushandikapp på dem här men nu kanske inte Gueye kan spela. Han står för den defensiva balansen på Evertons mittfält och enligt vissa hänger nästan hela Evertons spel på hans förmåga att städa upp www.statsbomb.com/2018/11/idrissa-gueye-powers-evertons-surprising-defense/ . Kommer avvakta startelvorna men om Aguero spelar eller Gueye inte spelar spelas Man City -1.75 ~1.85

Crystal Palace - Leicester Crystal Palace har släppt in sex mål på de två senaste matcherna vilket känns väldigt olikt dem. De såg dock trötta ut i slutet både mot Brighton och West Ham så det känns som att det var det tighta spelschemat som straffade dem och man kan nog förvänta sig en mer normal prestation på lördag. De har dock två riktigt tunga avstängningar. Dels saknas Zaha som står för det mesta av kvalité av det lilla Palace skapar framåt. Men framförallt saknas Tomkins som jag nog håller som Palace viktigaste spelare. Han är den som håller ihop försvarsspelet och när han var borta tidigare på säsongen släppte man till sitt högsta xGA (3.14) hemma mot Saints av alla lag. Leicester visade väl senast mot Spurs att man är ganska långt från topplagen och jag tror man kommer få ganska tufft även mot lagen som tävlar om sjundeplatsen under säsongen. Nu är troligen Maguire tillbaka och i grunden är man väl ett bättre lag än Palace. Allt sammantaget känns matchen helt jämn och då är oddset på Leicester bra. Spelar Leicester 0-boll ~2.10

Huddersfield - Newcastle Huddersfield har varit bra ett tag nu men börjar få lite skador och eftersom de går runt på ganska få gubbar känns det upplagt för en liten svacka under julschemat. Tror dock de kommer vara taggade inför denna hemmamatchen och förväntar mig en insats i par med vad de gjort på slutet. Newcastle känns som ett stabilt lag på nedre halvan som borde kunna hålla sig utanför nedflyttningsstriden ganska bekvämt. Men samtidigt ett lag som alltid ska vara underdogs på bortaplan. Gillar Hudds här men oddsmässigt är 0-boll till 1.85 inte så lockande. Spelar ett mindre spel Hudds rak ~2.75

Brighton - Chelsea Brighton har länge fått med sig resultat som inte skildrat varken statistik eller matchbilder med stor skopa tur. Men nu verkar verkligheten komma ikapp dem och senast förlorade man rättvist mot ligans sämsta lag, Burnley. Duffy är fortfarande avstängd vilket inte heller hjälper. Chelsea är fulla med självförtroende efter vinsten mot City och det skulle kunna komma en reaktion här där de är för säkra på vinst. Men med tanke på hur tight det är mellan dem och Spurs och Arsenal tror jag alla lagen är på tårna och inte kommer slappna av. Tror inte Chelsea släpper poäng här och spelar Chelsea -1 ~1.85