PL-tankar 21/12

PL-tankar 21/12
0

Det känns helt meningslöst att lämna spelförslag som amatör när Bengan inte missat ett spel på hela december! Spela hans spel bara och räkna pengarna. Men lite tankar kan jag dela med mig.

Arsenal - Burnley Med alla skador tvingades Arsenal ställa ut en trebackslinje med Lichtsteiner, Xhaka och en superrostig Koscielny. De släppte in tre mål och det är bara att glömma den matchen. Det såg bra ut i veckan mot Spurs igen. Efter matchen mot Liverpool sa Sean Dyche att han äntligen började känna igen sitt Burnley och att han tycker spelarna känns på väg uppåt i form. De har gjort två starka insatser efter det mot Brighton och Spurs så tror man de har nåt fjolårsformen är det nu man ska ta betalt. Arsenal hade en tuff match i veckan och lär rotera lite här. Tror inte på nån överkörning och Burnley +2 känns bra.

Bournemouth - Brighton Spelade Bournemouth tidigt här eftersom jag håller dem som ett klart bättre lag än Brighton och de har oftast inga problem med målskyttet. Men det har dykt upp ett par orosmoln i veckan. Dels hade de en tuff match mot Chelsea i cupen i veckan där de spelade hela förstaelvan. Och på fredagens sa Howe att de har del skadeproblem inför matchen utan att specificera vilka spelare det handlade om. Så man kanske ska vara lite försiktig där och avvakta vilken elva Bournemouth kommer ställa upp med.

West Ham - Watford West Ham har haft visserligen vunnit sina senaste matcher bekvämt men de har också haft maxutdelning i de matcherna. Mot Palace satte man två långskott och mot Fulham ytterliggare ett plus att man blev bjudna på ett mål av Fulhams försvar. Inte övertygad om deras storhet än. Watford fortsätter imponera även om det vore bättre om de lät bli att släppa in två mål varje match, det är svårt att få med sig tre poäng då. Oavsett håller jag Watford som lite bättre än West Ham och att man får +0.25 på dem här känns generöst.

Chelsea - Leicester Inte mycket att säga här mer än att jag är mer beredd att spela högt handikapp på Chelsea när Pedro spelar än när de startar Giroud/Morata. Pedro är rakare i sitt spel och mer skottvillig medan Chelseas övriga forwards ofta spelar mer runt och kan bli lite ineffektiva. Enligt Sarri kommer Hazard åter spela som falsk nia och då troligen med Willian och Pedro bredvid sig vilket gör att jag lutar åt Chelsea.
Huddersfield - Southampton Visst, klar uppryckning senast av Saints. Men de spelade mot ett Arsenal utan försvarare och gjorde tre mål på 1.2xG och nu är man klara favoriter på bortaplan mot ett Huddersfield som radar upp stabila insatser? Känns väldigt tveksamt och jag skulle inte spela Saints till nuvarande odds.

Cardiff - Man U Cardiffs hela offensiva spel går ut på att försöka skaffa sig fasta situationer och då skicka in så många gubbar i boxen som möjligt för att trycka in bollen. Och på hemmaplan har det funkat bra, där är de svårspelade. Man Us trupp påminner en del om Arsenals. De har högklassiga anfallare men ett försvar som inte är på den nivån. Emery försökte spela 4-3-3 men upptäckte att försvaret inte höll och fick byta till fembackslinje. Solkjaer lär ställa ut ett 4-3-3 med många av de offensiva stjärnspelarna men risken är stor att resultatet blir detsamma som för Emery. Arsenal hade åtminstone Torreira och Guendouzi, Man Us balansspelare är Matic, Fellaini och Fred(?). Om inte försvaret höjer sig rejält eller om Solkjaer likt Emery hittar en ny uppställning som funkar kommer det nog fortsätta hacka i maskineriet ett tag till för United.