PL-tankar 23/11

PL-tankar 23/11
0

Everton - Cardiff Everton har blivit allt bättre ju längre säsongen gått, Marco Silvas spel börjar sätta sig allt mer och med Gueye/Gomes på innermittfältet verkar de hittat en bra balans i laget. Anfallsspelet skrämmer väl inte storlagen ännu men de har gjort framsteg även där. Cardiff är hyfsat organiserade men spelarna verkar helt enkelt inte räcka till i PL. Man vann visserligen senast mot Brighton men det var med maxflyt. De skapade i princip ingenting trots att man spelade med en man mer i 2/3 av matchen men bollen studsade lyckligt två gånger i straffområdet till spelare som fick öppet mål. Sigurdsson och Gomes har båda haft skadevarningar i veckan men enligt presskonferensen på fredag ska båda vara ‘OK’ för spel. Evertons tre senaste liknande möten har slutat 3-0 mot Fulham, 2-0 mot Palace och 3-1 mot Brighton. Av de lagen tycker jag bara det är Fulham som är sämre än Cardiff. Tror Cardiff får det tufft här och tycker det finns iaf medel värde på Everton. Spelar Everton -1.25 ~2.00

Watford - Liverpool Utgår från att alla har lyssnat på stryktipspodden och redan spelat Watford +1 så behöver inte reka här (jag håller med och har också spelat Watford).
Watford gör en ok match senast mot Saints utan att imponera men i mina anteckningar står det att de spelade med 10,5 spelare i den matchen. Om ni nånsin spelat i typ ett korpenlag och så är man plötsligt inte fullt lag inför en match så man panikringer nån polare och frågar om han spelat nån fotboll och kan ställa upp. Så får man svaret “-Javisst, jag har spelat fotboll” men två minuter in i matchen är det uppenbart att han max spelat ett par gånger på gympan och har ingen aning vad han sysslar med. Det är väl den bästa liknelsen av Chalobahs insats när han ersatte Capoue mittfältet. Han var konstant på fel plats, slog inte en passning rätt, tror han försökte tackla men osäkert eftersom han aldrig lyckades komma i närkontakt med motspelaren. Det enda vettiga han gjorde på hela matchen var ett väggspel in i straffområdet där han skulle fått straff, men inte ens det lyckades han få med sig. Nu är Capoue tillbaka och jag litar på att de skruvat fast Chalobah så hårt på bänken att han inte kan ta sig loss på resten av säsongen. Har läst en del artiklar om varför inte Liverpool kommer upp i samma standard som i våras men ingen som riktigt hittat en specifik anledning. De verkar inte pressa lika hårt som i våras men enligt statistiken är det ingen större skillnad. Dock pressar de inte lika högt upp i banan så det blir inte samma klara lägen när de erövrar bollen. Jag är inte smart nog att räkna ut vad som är fel men blir spännande att se dem mot PSG på onsdag.

West Ham - Man City Har spelat City här men har egentligen ingen jättebra förklaring. West Ham har gjort det helt ok på slutet trots skadeproblem och avstängningar. Man City är bara så ruskigt bra och framför allt så har ingen råd att göra en dålig match när konkurrensen är så hård i laget. När andra lag leder med två bollar och byter ut sina stjärnor så kommer det in ett par bänknötare och så dör matchen lite. När City gör sina byten så kommer det in spelare som är nästan lika bra (ibland bättre) och som är taggade till tänderna för att visa upp sig. Kontentan blir mål, väldigt många mål. Spelar Man C -1.75 ~1,95

Fulham - Southampton Hade Saints haft alla friska hade de känts som klara favoriter. De såg riktigt pigga ut senast mot Watford där de fick in lite mer kreativitet än vanligt med Gabbiadini. Men Bertrand - avstängd, Ings - troligtvis borta och Lemina - kanske borta är tunga avbräck på betydande spelare. Fulham lär knappast komma ut som ett helt nytt lag med Ranieri men man kan väl räkna med att han ställer ut ett mer defensivt lag för att försöka börja bygga upp laget bakifrån. Om ingen av de skadade i Saints kan spela så känns matchen jämn, men eftersom Fulham är favoriter så borde det få finnas lite värde på Saints. Kopierar Bengan: Saints dnd ~2.05

Bournemouth - Arsenal Bournemouths försvar såg inte bra ut senast när Newcastle spelade mycket bollar bakom backlinjen vilket de hade stora problem med. Ser det ut så mot Arsenal kan det bli problem. I övrigt har Bournemouth imponerat under säsongen och presterat ganska jämt med Arsenal. Håller med om att Arsenal är för stora favoriter och kopierar Bengan: Bournemouth +0.5 ~1.90