Premiär ( Supportrarnas omgång)

Premiär ( Supportrarnas omgång)
0

Supportrarnas omgång!

Ä N T L I G E N vankas det premiär! Ni vet dom där mörka månaderna i december, januari och februari, dessa är över. Nu nalkas våren, bengalrök som doftar från betongen på ståplats. Pubsamlingar över hela vårt avlånga land. Passionen sprids över nationen. Ibland går det överstyr, oftast bara en stor fest. På söndag och måndag ger sig runt 130.000 personer ut för att stötta deras lag på plats. Vissa sitter bekvämt på långsidan med matchprogram och en kopp rykande svart kaffe. Andra har arbetat med premiärtifon i veckor, i vissa fall månader. Casualkulturen dammar av klassiska sneakers från förr, en del köper nya. Man klär upp sig för fest helt enkelt. Andra dammar av matchtröjan man köpte på 90-talet. Några är så nervösa att de garanterat inte vet vilka kläder de tagit på sig…

Låt krönikörer motarbeta Ultras, vi på läktaren uppskattar deras driv och tar ton. Utan Ultras ingen stämning. Ingen stämning = Folktomma läktare. En Allsvenska som ingen vill ha. Många glömmer att de är hjärtat på ståplats. Dock är precis alla lika viktiga, man bidrar med vad man förmår. Det skapar den magiska helheten som våra läktare besitter.

Ni vet känslan, på väg till matchen i en bil med vänner, det sjungs upp. I bussen med människor som man aldrig skulle umgås med annars, det sjungs upp. Ramsor skapas spontant. Ni vet hur pulsen känns när man samlas på en pub i en främmande stad och det är dags för avspark om ex antal timmar. Den känslan måste bara upplevas.

Bussmottagningar, banderollupphängningar, marscher, rondellskyltar och så vidare… Det är ett fint vårtecken, nästan lika gemytligt som tulpanerna i Amsterdam.

Jag hoppas att vi klarar oss utan några skandaler, speciellt på arenan. Men jag hoppas bengalröken ryker mer än någonsin. Att klackarna tävlar frenetiskt med tifon och sång. Jag hoppas att många nya upptäcker klacklivet, gemenskapen, passionen och all jävla glädje det faktiskt skapar. Framförallt hoppas jag att allt fler inser fröjden med livefotboll.

Jag är så fantastiskt stolt över våran fina vackra Allsvenska. TACK till ALLA supportrar som gör den så speciell, så underbart vacker. Grande Allsvenskan!

3 Likes