SHL-torsdag 24/1

SHL-torsdag 24/1
0

SHL%20med%20Bobby5K

Förra veckans över-rek satt lugnt och fint 14 minuter in i första perioden, sen kunde man bara luta sig tillbaka och njuta av LHC:s vändning mot Örebro. Även denna torsdag har vi 5 matcher på schemat. Vi börjar med dagens hetaste match:

Luleå-Skellefteå

Serieledande Luleå tar emot formstarka Skellefteå, ett hett norrlands-”derby”. Läste att senaste årens statistik sa att detta är ett mardrömsmöte för Luleå. Men i år tycker jag situationen ser annorlunda ut, tidigare år har det varit omvända placeringar i tabellen. Luleå har hittat rätt denna säsong, en storspelande Lassinantti i mål och tillskottet av en av ligans bästa backar i Erik Gustafsson. Som jag nämnde i förra veckan gillar jag inte alls SAIKs värvningar under försäsongen och vet inte riktigt om jag tror på senaste värvningen Jesper Jensen från Brynäs. Kanske att Jensen kan få en omstart i ny miljö och lyfta från en helt iskall säsong i Gävle. Ska bli kul och se hur Skellefteå planerar att använda honom, rakt in i förstakedjan med Möller och Lindström? Jag tror på Luleå i denna drabbning, rak etta till 2.20 känns lockande.

Brynäs-HV71

HV71:s rush efter tränarbytet har avtagit, förlust i två raka hemmamatcher mot visserligen ganska tufft motstånd, där både Luleå och Skellefteå hämtat tre poäng i Kinnarps. Har dock en stark feeling att HV71 studsar tillbaka i denna match. Spelet har dippat de senaste två för HV, men såg riktigt vassa ut innan dess. Ett tidigare skade- och sjukdoms-drabbat HV71 förväntas i skrivande stund ha full trupp med upp till Gävle med undantag för Robin Figren. 2.68 rak två på Svenska Spel är det bästa oddset jag hittat.

Linköping-Frölunda

För första gången kommer inte veckans rek i en LHC-match, även om man är lite sugen på överspelet igen. Har dock noterat att överspelsoddset justerats ner några punkter från tidigare omgångar gällande LHC. Lukas Bengtsson är fortsatt sjuk vilket såklart är ett stort avbräck för östgötarna. Senaste matchen mot Rögle dominerade en annars halvsvajig Jakob Johansson i kassen. Jakob kom in och var med och vände mot Örebro för en vecka sen och som sagt storspela i skåne, målvaktsvalet är inte helt givet till torsdagens match för Linköping. Frölunda som har ett par extra matcher i benen i och med avancemanget till Champions Hockey League-finalen. Tycker oddsen ligger rätt här med Linköping som marginell favorit.

Djurgården-Malmö

Möte nummer två av veckans dubbelmöte mellan lagen. Nere i skåne drog Malmö det längsta strået och vann med 3-1. Trots det är oddsen riktigt låga på Djurgårdsvinst, vilket jag tror är rätt. Djurgården är det klart mycket bättre laget. Nu har Jakob Josefsson fått ett par matcher sen skadeuppehållet och har börjat komma igång på allvar poängmässigt. Tror Djurgården får sin revansch men oddset är för lågt för att jag ska vara intresserad av att spela.

Mora-Timrå

Veckans rek hämtar jag i från bottenmötet mellan tredje jumbon Mora och jumbon Timrå. Mora har en riktigt bra form och vunnit fyra av sina fem senaste matcher. Andrew Rowe har varit stekhet och är en contender i kampen om skytteligatiteln. Tror att Mora fortsätter rushen och kör över Timrå på hemmaplan. Timrå som jag inte tycker har ett SHL-dugligt lag förutom på målvaktsposten. Under onsdagen blev det klart att man byter David Printz mot Filip Westerlund med Frölunda. Timrå förlorar en spelare med rutin vilket redan är en bristvara i det väldigt unga laget. Tror att Timrå garanterat hamnar i kvalspel nedåt och kommer det få väldigt tufft. Till dagens match saknas Timrås bästa utespelare Anton Wedin och heta Henrik Törnqvist är tveksam till spel. Så dagens rek blir rak etta, högst odds hittade jag på Betsson.

Veckans Rek

Mora @2,04

Har du inte konto på Betsson, signa gärna upp via stugans länk och få en fin välkomstbonus i ett riskfritt spel upp till 1000 kr, dessutom får du en underbar stugan-keps som håller på att tas fram!