Sommaren '94

Sommaren '94
0

foppas-kronika

Fotbolls-VM närmar sig med stormsteg. Nu börjar VM-bubblan att infinna sig ordentligt. Mästerskap väcker minnen, värmeböljan som för tillfället hittat till Sverige kastar mig tillbaka till sommaren 1994.

En 10 årig oförstörd grabb hade några år tidigare fastnat för idrott. I synnerhet fotboll. Jag minns hur jag läste i Aftonbladet nån vecka innan Fotbolls-VM skulle kicka igång. Det var inte precis några större förväntningar på det svenska laget. Kanske främst för att Ravelli var så ifrågasatt. Jag var lite bekymrad, frågade pappa om vi inte hade nån chans i VM. Han mumlade med sin kraftiga finska brytning, något i stil med “Allt kan hända i fotboll”, vilket gjorde mig aningen lugnare.

Den vackra vita tröjan. Tomas Brolin i den vita landslagsdressen. Jag blev hänförd. Jag skulle komma att fylla 10 år den 25 juni, mitt under mästerskapet. Det var endast två saker jag önskade mig i present. Den vita matchtröjan och en back läsk.

Jag kommer så väl ihåg peppen. Kamerun i första matchen. Efter dagar av tjat på min pappa (som givetvis tagit semester under VM) så skulle jag få se alla matcher som Sverige spelade. Bara jag orkade hålla mig vaken själv. Det gick ju så där. Till min stora besvikelse så fick det bli att se repriserna. Men pappa höll minen bra. Spänningen inföll sig naturligt ändå. Gudskelov fanns det ju inte sociala medier på den tiden. Jag försökte match efter match att hålla mig vaken. Det blev i alla fall två och en halv matcher tittandes live. Saudiarabien, halva semifinalen mot Brasilien och bronsmatchen.

Ni som upplevde detta kommer ihåg värmen, den magiska sommaren. Mycket är här-och-nu som sommaren 1994. Ser man till vad folket skriver på sociala medier så är det inte många som har några förväntningar alls på detta landslag. Inte 1994 heller, den heta sommaren, då det producerades fler barn än året innan. Glädjen som Brolin, Dahlin, Ingess❤n och övriga lirare skapade. Den glädjen enade en hel nation. Sverige fick något att glädjas över i den vardagliga stressen. Sängarna guppade i takt med läktarsångerna.

Minns ni att Brolin var nära att tacka nej till VM? Tommy Svensson ville ha Brolin i en mittfältsroll. Forward eller inget VM sa Brolin, mer eller mindre. Efter diverse samtal så köpte Brolin sin roll. Enklare blev beslutet när Roland Nilsson sa att - “Gör du det du ska framåt, så stänger jag kanten defensivt”. Utfallet blev en fri roll för Brolin där han gjorde ett makalöst defensivt arbete i värmen. För det var inte bara i Sverige det var bastuhett, även i USA.

Jag fick vad jag önskade mig i present - Både matchtröja och en back läsk. Den vita stilrena matchtröjan syns på skolfoton från både “fyran, femman och sexan” Det säger en hel del om vilka avtryck den satte på en ung kille som nyligen förälskat sig i sporten fotboll…

Jag brukar titta på diverse dokumentärer om 94-gänget. Det är bara glada minnen som dyker upp. Nästan läskigt att jag minns hela sommaren 1994. Skulle någon fråga om vad jag gjorde sommaren 1995 så är det i princip helt blankt. Fascinerande att idrott kan beröra så pass mycket att man i princip minns en hel sommar som 10-åring. Jag minns att grabbarna på gårn’ som var i tonåren begav sig ner mot centrum, iförda Sverige-tröjor, viftandes med svenska flaggan och en blaskig fulöl i handen. Jag stod imponerande och tittade på. Tänkte - en dag vill jag också uppleva detta, just precis det som de gjorde. Tröja, flagga och fulöl.

Nutidens Svenska landslag går givetvis inte jämföras med dåtida legender. Men det är dags att skapa nya. Vem eller vilka det blir låter jag vara osagt. Att Janne kan göra stordåd under ett kvalspel, det vet vi redan. Låt oss nu, mindre än en månad kvar till mästerskapet falla in VM-bubblan och bara njuta. Större än så här blir det inte. Bara om vi gör en “94”, låt oss drömma!

6 Likes

Mycket bra Antero! Perfekt läsning i väntrummet på sjukan!:soccer:

1 Like

Tack snälla! :heart_eyes: Hoppas det går bra på sjukan!