Svåranalyserade AIK

allsvenskan
puff
Svåranalyserade AIK
0

AIK

Svenska Mästarna AIK

Jag måste börja med att AIK för mig är riktigt svåranalyserade. Det är otroligt lockande att gå in på alla dessa kryss som man radat upp på senare tid. Personligen tycker jag inte att Norling viktar laget så defensivt som många vill tillstå. Jag faller också in i den fällan. Defensiven är grundbulten i all offensiv, så enkelt är det. Det är givetvis Rikard Norling fullt medveten om. Däremot är jag väldigt osäker på hur tappen av Kristoffer Olsson och Alexander Milosevic kommer att påverka årets säsong för Gnaget. Det lutar åt i mitt huvud, att det påverkar en hel del. Man verkar även tappa Robin Jansson till MLS. Där förlorar man en väldigt fin uppspelsfot i en första igångsättningen. Som sagt, jag vet inte ens i skrivande stund var den här texten kommer att landa.

In kommer Obasi, Ylatupa, Saletros, Granli och Odegaard. Får maskinen AIK igång Obasi med en klok Henok Goitom bredvid så kommer såklart AIK att göra sina mål. Ingen av dem blir yngre. Håller de för en hel säsong? Ylatupa ser riktigt spännande ut, men det är ingen Kristoffer Olsson som var otroligt viktig med sin passningskreativitet på mittfältet.

Anton Saletros är en underskattad fotbollsspelare. För min del hade han gärna fått lira boll i mitt Peking. En ledartyp med en fin fot och fantastisk speluppfattning. Det jag hittills sett av norrmännen imponerar inte maximum, de har absolut inte gjort bort sig, men ska de fylla luckan efter Milosevic och Jansson har dessa en hel del att leva upp till.

Trots en del frågetecken så kan vi konstatera att Svenska Mästarna är starka. I truppen hittar vi namn som Seb Larsson, Rashidi, Linner o.s.v … . Ta en spelare som Tarik Elyounussi, hur bra är han inte? Antagligen topp fem i hela serien.

En spelare som det kanske borde talas ännu mer om är ju Bilal Hussein. Inom AIK-kretsar så går garanterat snacket om Bilal. För ett objektivt fotbollsöga kan han bli ett stort utropstecken i årets Allsvenska. En kreativ mittfältare som ändå påminner lite om en viss Olsson.

Gnaget kommer troligen vara med hela vägen. Kommer CL-spelet att påverka? I vanlig ordning är det aningen enklare att tippa serien efter sommarfönstret. Men i guldracet hänger AIK med, allt annat förvånar mig. Det kommer att stå mellan AIK, MFF och Peking, eventuellt att ett fjärde lag hakar på, men det återkommer jag till.

Trevlig helg.

2 Likes