Tankar om VM-truppen

Tankar om VM-truppen
0

Truppen till Fotbolls-VM 2018

Hej alla ”stuganläsare”. Jag blev lite sugen på att orda lite kring den trupp som ska göra jobbet i Ryssland. Främst blev jag det efter att ha läst alla negativa reaktioner i twitterflödet. Jag vet inte vad ni känner för Janne Anderssons jobb hittills i blått och gult. Jag personligen är mer än nöjd. Kunde man önskat mer än en VM-plats? Jag tycker inte det. Har han stått för en riktigt tråkig fotboll eller har han i princip chockat alla med att gå ut och spela ut Frankrike stundtals på deras hemmaplan? I mina ögon har chockat mig. På ett otroligt positivt sätt. Borde inte de spelare som varit med större delen av kvalet få chansen? Nej, inte förutsättningslöst. Jag tänkte nedan skriva lite om hur jag tror han resonerat och lite hur jag resonerar.

Målvakter

Robin Olsen, Karl Johan Johnsson och Kristoffer Nordfeldt.

Robin Olsen har varit bärande under hela kvalet. Inget snack om saken. Ge mig en bättre svensk målvakt i nuläget (Isak har tackat nej sedan länge). Karl Johan är ordinarie i högsta divisionen i Frankrike och har sett bra ut senaste året. Nu kommer vi till den brännande punkten hos många. Kristoffer Nordfeldt. En andra målvakt som man inte riktigt vet hur formen är, antagligen inte bra. Är det en usel målvakt? Givetvis inte. Är man så pass skicklig att men är andra valet i PL så bör man klara sig helt okej som ett tredje alternativ i Svenska Landslaget. Jag vill minnas att diverse ledare, även tidigare ledare i landslaget har pratat om att han är en riktigt viktig kugge för ”laget”. Är han viktigt för gruppdynamiken så förstår i alla fall jag Janne och övriga ledare varför han är uttagen. VM spelas under en kort period och är det något som blir viktigt för Sverige så är det att ha en fungerande grupp. Får man ihop laget kan det bära betydligt längre än vad gemene man tror. Bidrar till Kristoffer till det så är han mer än välkommen. Det här med ”se och lära”, lugna nu. Det är elitfotboll som bedrivs. Dahlberg exempelvis kommer få sina landskamper och läropengar vartefter. Sen är i Kristoffer inte pissdålig precis och han kommer inte spela en minut i VM.

Backar

Mikael Lustig, Andreas Granqvist, Martin Olsson, Victor Nilsson Lindelöf, Ludwig Augustinsson, Filip Helander, Pontus Jansson och Emil Krafth

Alla namn har varit med under mer eller mindre hela resan. Visst vi kan in och peta om våra favoritspelare i Allsvenskan som levererar på en hög nivå. Dock så är alla dessa killar utlandsproffs och stora delar ordinarie i toppligor! Ärligt vänner, finns det verkligen så himla mycket bättre alternativ? Helt rätt att visa gruppen att de spelarna som jobbat för VM-platsen också ska med till balen!

Mittfältare

Gustav Svensson, Oscar Hiljemark, Emil Forsberg, Viktor Claesson, Jimmy Durmaz, Sebastian Larsson, Albin Ekdahl och Marcus Rohden

Jag har samma principiella ingång som innan givetvis. Här kan man dock diskutera angående Ken Sema. En spelare som innehar spetsegenskaper i sitt man-mot-man spel. Då är det två spelare det handlar om i mina ögon som skulle kunna bli petade i förmån till Ken ;; Durmaz och Rohden . ;; Jimmy Durmaz tror jag är för viktigt med tanke på den rutin han fått genom det här kvalet och EM under Hamrén. Under en kort och intensiv samling ska man verkligen inte underskatta det. Sen kan han bryta mönster med sin fina vänsterfot, det har vi sett innan.

Angående Marcus Rohden så tror jag att svenska folket har så mycket negativa åsikter p.g.a. att det inte är ett lika sexigt namn i sammanhanget. Det vi ska veta här är att Rohden har gått riktigt bra i Serie A under våren. Så att det är en gedigen spelare är det inget snack om. Dessutom kan han användas på flertalet positioner. Det kan i slutändan vara helt avgörande om vi skulle ha otur med skador. Vilket vi inte önskar! Så i detta fallet har jag stor förståelse för Janne och övriga ledare också.

Forwards

John Guidetti, Marcus Berg, Ola Toivonen och Isaac Kiesse-Thelin

Sanniolikt vinner inte dessa namn priset för VM:s intressantaste anfallsuppsättning. Men tjatigt upprepande. Dessa killar har tagit oss dit vi är. Ola Toivonen är inte ordinarie i klubblaget. Däremot så fyller han en roll som passar Jannes spelsystem mycket bra. En hårt arbetande target. Men ingen är inte att han ska spruta in mål, missförstå mig rätt. Givetvis vill Janne få ut poäng av Toivonen, men det är inte det primära. Janne vet att poängen också kommer att komma från Degerfors-sonen. Det visa han i kvalet, viktiga poäng från hans fötter och huvud likväl.

Isaac har gjort massor av mål i Belgien och kommer att fungera som avlastning till Ola främst. John Guidetti har i princip varit ordinarie sen han blev utlånad. Ordinarie i en av världens allra bästa ligor. Berg är i mina ögon en riktigt bra målskytt. Ser ingen som går före honom i kön nu när Zlatan valt att tacka nej.

Med all respekt för övriga intressanta anfallare, vi har ingen Brolin som kom från ingenstans VM-90. Ingen Henke Larsson från VM-94. Inte som jag ser det.

Så gnäll nu och imorgon gott folk. Sen tycker jag att vi visar Janne 100-jävla-procentig stöttning! Borde vi tvivla på hans förmåga att bygga lag? Jag trodde väl inte det. För är det något han verkligen gjort så är det att byggt ett LAG, titta på kontinuiteten…

FORZA SVERIGE – STUGAN ÄR MED ER!

/ @FoppaKung

Inga överraskningar i truppen och även om den inte direkt är bra så finns det inte heller så mycket annat att välja på. Får hoppas turen är med oss i sommar. :slight_smile:

Här är i alla fall en som inte verkar vara nöjd med truppen:

Sicken efterbliven fråga… nästan så man tror han trollar