Vilket otroligt lag!

Vilket otroligt lag!
0

Ibland är det verkligen svårt att sätta ord på saker och ting. En fotbollsmatch med så mycket känslor kan skapa en tomhet man inte är van att vidröra. Det Svenska Landslaget gör det i detta nu med mig. Jag känner mig ett med dessa killar. Jag påverkas av vad som skrivs i sociala medier. Det är precis som att jag var en i gänget. Det är jag givetvis inte. Men jag känner så extremt starkt för det här laget, precis som jag gjorde en gång i tiden med 94-laget. Jag har försökt att se nyktert på VM från dag ett, inte blanda in för mycket känslor, lättare sagt en gjort. Men jag tror mig veta varför jag har så svårt för den destruktiva kritiken mot enskilda spelarprestationer. Jag väljer att se laget, LAGET som Janne med team har skapt. En ekvation av bokstäver som ingen professor i världen kan lösa, förutom professor Janne Andersson. Hur många av er har inte hört/läst ”det sämsta landslaget någonsin”. Hade extrem tur mot Italien o.s.v… Långt ifrån alla har skräds med dessa ord, men många har det. Jag väljer att se Forsbergs defensiva arbete istället för hans mindre bra avslut offensivt. För han är en av flera beståndsdelar i laget som Janne gjort till en defensiv maskin. För visst gör vi mål, andra kliver fram när det inte lossnat för Berg och Forsberg. Snälla Janne, ändra ingenting, absolut ingenting. Förvisso vet jag att du inte kommer att göra det, men vill bara påpeka det en extra gång.

Något som glädjer mig in i märgen och gör mig än mer hoppfull är Pontus Jansson och Gustav Svensson. De kliver in i extremt viktiga roller och spelar fantastiskt bra. Det är ett tydligt tecken på att hela truppen är införstådda med hur Janne Andersson vill bedriva sin fotboll. Fattar Mourhino hur makalöst bra VNL är nu? Om inte har nog gjort sitt på den stora scenen. Ge VNL tryggheten och han tar över det gröna gräset som om det vore det lättaste som fanns här på jorden.

Jag fullkomligen älskar att se hur alla rycks med i VM framgångarna. Mammor, mormödrar, de som egentligen hatar sport. Låt alla sitta med i båten, det är ju ändå VM, det är vackert! Något jag spyr på är att se politiker försöka göra poänger på Sveriges framgångar, dra åt Hel***e… Men det ser folk igenom. Jag kommer inte stå ensam och bua åt Löven när han ska hålla nåt tal när vi tar emot… vågar vi ta det i mun, GULDHJÄLTARNA från Svealand. Oavsett guld eller ej så kommer jag se tillbaka på detta mästerskap med en enorm stolthet. Men det här laget är inte klara i Ryssland, det har jag svårt att tro.

Engelsk press jublar redan över att de får möta Sverige om de vinner sin match mot Colombia. Jag minns hur dem hånat oss förr, gör ni?

Min dotter är i samma ålder som jag var 1994. Hon börjar smyga sig på ett fotbollsintresse. Hon försöker jobba emot det, någon form av trots mot sin pappa. Men, jag ser hur det frodas ett intresse. Frågor om vad spelarna heter, vilka möter vi i nästa match? Till och med frågor om vilka av dem andra slutspelslagen är. Jag väljer att se det som ett gott omen.

Jannes byten idag finns inte mycket att anmärka på. Superkul att han bytte in Olsson. Sverige måste väl ändå vara det taktiskt skickligaste laget hittills i VM?!Nu kommer Emil Kraft att komma in istället för Lustig till kvartsfinalen. Det gör mig inte det minsta orolig, den här truppen är från en annan planet. Ersättaren kommer in och är precis lika bra som den ordinarie spelaren. Vem är inte sugen på att se en utvilad terrier från start. Det är klart att det är Sebastian Larsson jag syftar på. Jag tror att vi kommer få se hans hittills bästa match i karriären på lördag. Nej nu vill jag bara njuta av England vs Colombia.

Kanna på, kanna på, vi är från Svealand, 100.000 man! <3

4 Likes