VM i längdskidor: 10 kilometer klassiskt Damer

VM i längdskidor: 10 kilometer klassiskt Damer
0

Hallå i stugan!

Sprinten gick åt pipan men det är ju extrema marginaler i den grenen. Damdelen av dubbeln satt men Ustiugov hade sopat i sig lite för mycket druvsocker innan kvalet och sabbade herrdelen, det var nog därför Kläbo tryckte till ryssen sen i semin.
Menmen, sprint är sprint, som Carl Halfvarsson brukar säga. Livet är ingen sprint. Och bettinglivet är definitivt ingen sprint, det här är ett maraton utan slut.

På tal om maraton så prickade jag in ett underbart långtidslir i lördagens skiathlon. 3 gånger pengarna på Johaug var ett sällan skådat överodds, hon var ju nere under 1.10 innan start.
När jag basunerade ut min glädje på Twitter, över detta som var mitt livs högsta insats och högsta vinst, dröjde det inte många sekunder innan dårarna kom i flock och skrek att jag ljög. Dom trodde inte det var möjligt att jag hade fått det oddset. Då vet man att man hittat ett bra odds.

Idag är det dags för 10 kilometer för damer i den klassiska stilen med individuell start. Det här är VM:s mest intressanta lopp på förhand, enligt mig. Monstret Johaug lär väl vinna med en minut som vanligt MEN om det är något lopp där det finns tillstymmelse till chans att rubba henne så är det i dagens tävling. Tisdagens lopp är kortare än de två andra individuella loppen, dessutom får inte världsettan samma utrymme att spränga konkurrenterna. I vissa fall kan det ju vara en fördel att gå i en bättre åkares rygg men Thereses rygg är det ju ingen som följer under milslånga löp. Däremot kan det bli så idag, i och med att flera av de bästa åkarna startar med stora mellanrum, att någon med tidigt startnummer kan få plöja i sitt eget tempo första halvan och sen gå sitt andra varv i rygg på en fräsch toppkonkurrent. En klar fördel som inte uppstår i masstartsloppen. Om vi ska leta fler halmstrån i Johaugs läppglans så kan man även lägga tillägga att det verkar bli väldigt lösa förhållanden i eftermiddag. Johaug startar sist av samtliga seedade åkare och vi kan väl smyghoppas på att det blir riktigt sladdriga spår vid det laget.

Nu till dagens bästa spel.
Trots att jag lirat på Johaug i lördags så var det en stor sorg att inte få se vår svenska Ebba delta och ta hem en medalj, vilket hon garanterat hade gjort om hon varit fit for fight.
Idag är Ebba äntligen tillbaka och om jag förstår saken rätt ska hon inte vara påverkad av besvären med luftrören. Jag tror att Ebba kommer vara precis lika bra som hon varit tidigare den här säsongen.
Vår svenska stjärna har denna säsong etablerat sig i den absoluta världstoppen och levererat toppresultat i varenda lopp. Det råder ingen tvekan om att Johaug är bäst i världen men bakom henne så är Ebba best of the rest.
Det har körts ett lopp tidigare i år i just denna disciplin som gäller idag. För en månad sedan i Otepää, då kom Ebba tvåa, 48 sekunder bakom Johaug. Trea var ryskan Nepryaeva, åtta sekunder bakom Andersson. Och fyra var finskan Pärmäkoski, 26 sekunder efter Andersson.
Det andra loppet i världscupen där det körts 10 kilometer klassiskt med Ebbas deltagande var en jaktstart i Lillehammer i början av säsongen. Den gången var Ebba Andersson trea efter Johaug och Flugstad, Andersson vann spurten mot Flugstad och hade förmodligen kommit före henne om det varit individuell start. Fjärde snabbast i det loppet var Charlotte Kalla, hon körde 20 sekunder saktare än Ebba.
När det arrangerades 10 kilometer klassiskt med individuell start på SM 30:e januari vann Ebba föga överraskande. Charlotte Kalla var dock överraskad över hur långt efter hon själv kom in i mål, 1 minut och 10 sekunder är väldigt mycket i den här branschen. Visserligen är inte Kalla vad hon en gång varit men om man är över en minut snabbare än Kalla på en milslång runda så kan man vara trygg med att man hade hamnat på pallen även om övriga världscupåkare deltagit.

Om Ebba Andersson inte är påverkad av sin sjukdom så kommer hon hamna på pallen idag, det är jag övertygad om.
Svenska Spel erbjuder högst odds på Ebba Topp 3. 2.00 är ett bra odds!
Dessutom erbjuder Svenska Spel lir på “Vinnare utan Johaug”. 2.75 på Ebba här är också klart spelvärt.
Jag kör båda dessa spel och kan denna gång förena hjärnan och hjärtat framför VM-tv:n!

Till sist vill jag rekommendera en annan spelform på Svenska Spel. Den som gillar längdskidor och vill ha lite krydda hittar kupongen “Challenge” under fliken “Spel”. Under VM-dagarna serveras ett slags ministryktips med bara dueller från längdloppen. Riktigt kul format!

Spelstopp för samtliga spel är idag klockan 14.59.

Lycka till och ha det gott,
Calle Abrahamsson

Mejl: calle@sportredaktionen.se
Twitter: @calleabrah

1 Like