VM i längdskidor: Sprint

VM i längdskidor: Sprint
0

Idag är det julafton! Idag är det VM-premiär!
Den som älskar längdskidor har väntat sedan femmilen på OS för ett år sedan, det har känts som tio års längtan men idag är vi äntligen framme vid ett nytt mästerskap.
När jag gick och la mig klockan 01 igår var det barmark, när jag vaknade vid 08 snöade det för fullt och det ligger nu ett vitt täcke över allt så långt ögat når. Inte för att jag bor på sprintbanan i Seefeld men man får ju ändå onekligen rätt stämning i kroppen.

Nu ska vi inte surra mer om väder och vind för det är knappt om tid till dagens deadline. 12.00 börjar sprintkvalet och det är därför den tiden som gäller för spelstopp.

SPEL 1

• Kvalspel, hittas under en egen flik.
  • Dubbel: Pellegrino slå Uustiugov och Fähndrich slå Ringwald, odds: 2.10
  • Bolag: Unibet
  • Spelstopp: Idag klockan 12.00

Federico Pellegrino är en av de två stora inom fristilssprinten. Den andre är norsken Kläbo. I och med att det är så tight med tiderna på herrsidans sprint så går det inte att söndagsåka i kvalet, alla gubbar bombar på. Vid för-VM här i Seefeld för ett år sedan var Pellegrino kvaltvåa bakom Kläbo. Den gången deltog inte Uustiugov.
Även denna säsong har ryssen varit borta mycket medan Pellegrino plöjt på och varit topp 4 i samtliga kval.
Vid tre tillfällen denna vinter har båda deltagit i sprint. I Toblach var Pelle 4:a och Osten 23:a. I Val Müstair var Pelle 3:a och Osten 5:a, dock var det över två sekunders tidsdifferens och det är oceaner av tid i den här sporten. Tredje gången dom möttes var nu i lördags i Cogne. Pelle vann kvalet. Osten var fyra, återigen drygt två sekunder efter.
1.40 ger Pelle mot Osten och det är gott i sig men jag är sugen på en dubbeldeg och ser en lika attraktiv duell på damsidan.
På För-VM ifjol kom Sandra Ringwald på plats 24 i kvalet, den gången deltog inte Nadine Fähndrich.
Vid årets sex inbördes möten har Fähndrich 4-2. Formmässigt tycker jag schweiziskan ser bättre ut än i hela sin karriär. I lördags vann hon sprintkvalet i Cogne. Tyskan Ringwald kom 4:a, hon var över fyra sekunder långsammare.
Båda dessa damer är utpräglade sprinters men Fähndrich slog till med ett dunderlopp i söndags på distansloppet. Tvåa före åkare som Nepryaeva och Belorukova.
Det råder ingen tvekan om att detta spel sitter oftare än varannan gång. Sen är ju sprint speciellt och vad som helst kan hända. Folk fäller varandra, bryter stavar och halkar på isfläckar. Om du ramlar i Vasaloppet finns det goda chanser att borsta bort snön och återkomma in i racet, ifall du mular snön i en sprint så får du en direktbiljett hem i näven redan innan du hinner fatta vad som hänt.

SPEL 2

• “Att kvalificera sig för semifinal”
  • Francesco De Fabiani - Nej, odds 2.10.
  • Bolag: Bet365
  • Spelstopp: Idag klockan 12.00

Här vet jag inte riktigt vad som har hänt, höll jag på att säga. Fabiani är en distansåkare i första hand. På För-VM ifjol deltog han inte ens i sprinten, körde bara distansloppet och då kom han på plats 40.
För att nå semifinal krävs att man är topp 12 då det är sex pers i varje semi. Fabianis rad i årets fristilssprintar: 28, 16, 15, 14, 38, 2.
Italienaren har alltså varit i semifinal en enda gång under säsongen. Fem av sex gånger har han inte löst denna lina.
I lördags kom han tvåa efter sin landsman Pellegrino. Det var jättebra gjort men till saken hör att förutom Pelle så deltog inte dom bästa åkarna. Kläbo var inte där. Inte heller Iversen, Krogh, Skar, Halfvarsson, Hakola, Harvey osv.
Jag är tämligen övertygad om att Fabianis pallplats i lördags var en engångsföreteelse. Dom andra resultaten han gjort under säsongen är rättvisande och killen borde verkligen inte ge 2.10 på att inte nå semifinal.

Jag nöjer mig såhär för idag. Lycka till vid rygg så hörs vi igen inför lördagens skiathlon!

Följ mig på Twitter @calleabrah
Mejla mig på calle@sportredaktionen.se